Verslag van de directie

Evenementen

1,8 MILJOEN BEZOEKERS
RAI Amsterdam realiseerde in 2018 405 evenementen (2017: 443 evenementen), die samen ruim 1,8 miljoen bezoekers trokken (2017: 1,6 miljoen bezoekers). 

VAN INTERNATIONALE VAKBEURS TOT GEZELLIGE THEATERAVOND 
Een breed scala aan inspirerende evenementen vond plaats, zowel voor professionals als consumenten.

6 EVENEMENTEN IN HET BUITENLAND
Succesvolle eigen beurstitels exporteert de RAI ook naar andere continenten. In 2018 vonden 6 events plaats in het buitenland (2017: 9 events).

STIMULEREN DUURZAME ONTWIKKELING 
Bij het faciliteren van beurzen, stimuleert de RAI duurzame ontwikkeling. Daarbij handelen we met aandacht voor onze ecologische en sociale omgeving. Bij het organiseren van beurzen leggen we bovendien bijzondere nadruk op duurzame content. Hiermee stimuleren we duurzame innovatie en dragen bij aan de Sustainable Development Goals. 

Vanuit de locatie waar de evenementen plaatsvonden en de rol die RAI Amsterdam vervulde bij deze evenementen, zijn verschillende categorieën te onderscheiden:

  • 388 evenementen (2017: 421 evenementen) werden door organisers georganiseerd in het convention centre in Amsterdam; hier vervulde de RAI Amsterdam een faciliterende rol. Deze evenementen waren samen goed voor 1.294.000 bezoekers (2017: 1.124.000 bezoekers);
  • 11 evenementen (2017: 13 evenementen) werden door de RAI zelf georganiseerd in het convention centre in Amsterdam; hier vervulde de RAI een organiserende en faciliterende rol. Op deze evenementen verwelkomde RAI Amsterdam circa 421.000 bezoekers (2017: 375.000 bezoekers);
  • De overige 6 evenementen (2017: 9 evenementen) werden door de RAI in het buitenland georganiseerd; hier vervulde RAI Amsterdam alleen een organiserende rol. Op deze evenementen werden circa 109.000 bezoekers (2017: 126.000 bezoekers) verwelkomd.

faciliteren en/of organiseren

Evenementen

Aantal

Evenementen
2018 In Amsterdam Elders Totaal    
           
Vakbeurs 40 6 46    
Publieksevenement 34   34    
Congres 45   45    
Theater 18   18    
Overig 262   262    
           
  399 6 405    

Bezoekers

x 1.000

Bezoekers
2018 In Amsterdam Elders Totaal    
           
Vakbeurs 564 109 673    
Publieksevenement 796   796    
Congres 231   231    
Theater 21   21    
Overig 102   102    
           
  1.715 109 1.824    

Evenementen in Amsterdam

In onderstaande tabel hebben we -per type evenement- een selectie van evenementen weergegeven. Op de websites vindt u meer informatie over de betreffende evenementen.  

Vakbeurzen in RAI Amsterdam

In het RAI Amsterdam Convention Centre. Betreft een selectie.

Vakbeurzen in RAI Amsterdam
maand Titel sector / gebied website
jan Horecava 2018 Horeca https://www.horecava.nl/
jan Wine Professional 2018 Wijn http://www.wine-professional.nl/
jan MODEFABRIEK JANUARI 2018 Mode, kleding https://www.modefabriek.nl/en/
feb ISE 2018 Audiovisuele systemen https://www.iseurope.org/
mrt Intertraffic Amsterdam 2018 Mobiliteit & Verkeerstechnologie https://www.intertraffic.com/
apr Building Holland 2018 Bouw https://www.buildingholland.nl/
apr In-cosmetics 2018 Cosmetica https://www.in-cosmetics.com/visit/
mei Interclean Amsterdam 2018 Schoonmaaksector https://www.intercleanshow.com/nl/
mei PLMA 2018 Productie, private label https://www.plmainternational.com/
jun Money 20/20 Europe 2018 Fintech https://europe.money2020.com/money2020-europe-2019
jun PROVADA 2018 Vastgoed https://www.provada.nl/
jun GreenTech 2018 Horticulture https://www.greentech.nl/
jun World of Coffee 2018 Koffieproductie en consumptie https://www.worldofcoffee.org
jul MODEFABRIEK JULI 2018 Mode, kleding https://www.modefabriek.nl/en/
sept IBC 2018 Media, entertainment & technlogie https://www.ibc.org/
sept Euro Attractions Show 2018 Entertainmentparken http://www.iaapa.org/expos/euro-attractions-show/home
okt Offshore Energy 2018 Energie https://www.offshore-energy.biz/
nov METSTRADE 2018 Scheepsuitrusting https://www.metstrade.com/
nov Amsterdam Drone Week 2018 Drones / luchtvaart https://www.amsterdamdroneweek.com/

Horecava 2018
De 62ste editie van de Horecava heeft haar thema ‘Proef de Toekomst’ meer dan waargemaakt. Maar liefst driekwart van de bezoekers gaf aan de Horecava vernieuwender te vinden ten opzichte van de vorige editie. De Horecava stond bol van nieuwe initiatieven waaronder toekomsttrends in het Innovation & TrendLAB, meerdere pop-up restaurants, nieuwe wedstrijden en de extra Fast Casual On the Move hal. Deze laatste speelde in op de veranderende consumentenvraag naar gemaksconcepten. Maar liefst tweederde van de bezoekers bezocht deze hal. Driekwart van de bezoekers gaf aan naar de beurs te zijn gekomen voor nieuwe producten, diensten en technologieën. De Horecava is inmiddels zo omvangrijk dat meerdaags bezoek aan te raden is. Twee keer zoveel bezoekers bezochten de beurs dan ook meerdere dagen.

Tijdens Horecava 2018 vonden de volgende activiteiten plaats:

  • Partnership met de Vegetarische restaurantweek die jaarlijks in maart wordt gehouden. RAI Amsterdam riep bezoekers, chefs en horecaondernemers op hier aan mee te doen en heeft extra aandacht gevraagd voor vegetarische recepten;
  • Partnership met Stichting Verantwoorde Voeding Basisonderwijs: op de beurs zijn handtekeningen verzameld voor een petitie waarin hiervoor aandacht wordt gevraagd bij de overheid. Op de beurs was ook een persconferentie waarbij een parlementariër en hoogleraar aanwezig waren;
  • Innovation & TrendLAB: één van de thema’s was ‘circulariteit’. Door diverse sprekers op het seminar (onder andere Jan Terlouw) werd aandacht gevraagd voor duurzame oplossingen. Op het lab zelf waren diverse circulaire bedrijven en toepassingen zichtbaar, bijvoorbeeld cradle to cradle-bedrijfskleding, apparatuur om bereid voedsel langer te bewaren, waste reduction (onder andere La Place), Wormenhotel (biologische decomposteeroplossingen) en vergroenting van de stad (eigen stadtuinen voor horecaondernemers);
  • Advieslab: diverse adviseurs gaven ondernemers advies over duurzame oplossingen (energie, water, foodwaste, etc.);
  • Innovation Award: winnaar in de duurzame categorie werd een nieuw schoonmaakmiddel dat zonder chemicaliën en door middel van natuurlijke mineralen schoonmaakt;
  • Diverse duurzame paviljoens waren op de beurs te vinden:
    - veggie- & fruitmarkt: stimuleren gebruik groenten;
    - Van Bron tot Bord in NL: top chefs demonstreerden bereiding van culinaire gerechten met lokale seizoensproducten uit de regio.

Intertraffic 2018
Intertraffic Amsterdam 2018, ’s werelds meest toonaangevende vakevenement voor infrastructuur, verkeersmanagement, slimme mobiliteit, veiligheid en parkeren, vond plaats in maart. De beurs trok ruim 32.000 bezoekers. Een nieuw onderdeel op de beurs was ITSUP. Een belangrijk aandeel van de innovatie in internationale smart mobility komt van startups. ITSUP is een evenement tijdens Intertraffic, waar startups hun ideeën kunnen presenteren aan een grote groep bedrijven en specialisten uit de sector. In Amsterdam verschenen 46 startups op het podium. Ook tijdens Intertraffic China vond een ITSUP plaats.

 

Interclean 2018
Deze beurs vond plaats in dertien hallen en was met meer dan 800 exposanten de meest volledige beurs op het gebied van professionele schoonmaak. Hier vonden professionals de producten die gebruik maken van de laatste ontwikkelingen op het gebied van techniek en innovatie. Daarnaast waren er uitgebreide, branchespecifieke seminars op meerdere podia, sub-events, demonstraties van producten en gespecialiseerde schoonmaakvaardigheden en werd de Interclean Amsterdam Innovation Award uitgereikt.

ITSUP, Intertraffic 2018

Anatomie van de vuilniszak

ZeroWaste Foundation ontwikkelde een concept voor Interclean waarin bedrijven worden meegenomen op ‘expeditie’ in hun transitie naar een circulaire manier van produceren. Bewustwording, kennisontwikkeling en gedragsverandering zijn sleutelwoorden. De ‘anatomie van de vuilniszak’ blijkt bij de start een zeer aansprekende formule (zie onder). Bij de expeditie naar zero waste ligt de focus op vier samenhangende onderwerpen: mensen, logistiek, techniek en grondstoffen. Per onderwerp worden processen en gedrag doorgelicht, doelen gesteld en concrete maatregelen geformuleerd.

Anatomie van de vuilniszak
De zerowaste-expeditie startte met een interactieve workshop waar een vuilniszak of container met een normale, representatieve hoeveelheid (veilig) bedrijfsafval werd geanalyseerd. Daarbij werden de mogelijkheden om uit restafval waardevolle grondstoffen te sorteren uitvoerig besproken. Deze ‘anatomie van de vuilniszak’ vormt een opstap voor een vervolgtraject binnen een bedrijf over gewoontegedrag, doelen en aanpak op weg naar een zerowaste-situatie en waardecreatie.

ISE
Voor Integrated Systems Europe (ISE), de grootste vakbeurs ter wereld op het gebied van audiovisuele middelen, moest de RAI zich voorbereiden op haar maximale capaciteit. Op het voorterrein is 9.000 m2 extra beursoppervlakte bijgebouwd in de vorm van tijdelijke paviljoens. Aangevuld met nog eens 2.650 m2 aan tijdelijke paviljoens op het congresplein had ISE in februari 15 hallen tot haar beschikking.

In juli 2018 heeft av-vakbeurs ISE bekend gemaakt dat zij in 2019 en 2020 in RAI Amsterdam blijft en in 2021 naar een andere Europese stad verhuist om haar explosieve groei te kunnen accommoderen. ISE zegt hierover: "De RAI en Amsterdam hebben ons een fantastisch podium geboden, waren geweldige partners en hebben bijgedragen aan het succes van de beurs. De toenemende vraag van exposanten en groei van het aantal bezoekers, in combinatie met de beschikbare vloeroppervlakte, deed ons beseffen dat verdere groei van het evenement – ondanks al onze inspanningen- niet kon worden opgelost door in de RAI te blijven". De RAI betreurt de keuze van ISE, maar we hebben begrip voor de beslissing. We hebben samen in vijftien jaar een prachtig en zeer succesvol evenement opgebouwd. Voor ISE is het natuurlijk goed dat zij kunnen blijven groeien. We gaan samen van de 2019- en 2020-edities in RAI Amsterdam prachtige evenementen maken.

Succesvolle introductie: Amsterdam Drone Week
Professionals uit 28 Europese landen die zich bezighouden met technologie, toepassingen en regelgeving van drones kwamen in november samen tijdens de Amsterdam Drone Week. Dit nieuwe, door RAI Amsterdam ontwikkelde evenement, is een samenwerking tussen European Aviation Safety Agency (EASA, de Europese organisatie voor veiligheid in de luchtvaart) en RAI Amsterdam. Ook het ministerie van Infrastructuur is partner. In 2019 is er Europese regelgeving op komst voor de onbemande luchtvaartuigen. Voor sectoren als defensie, politie, gezondheidszorg, logistiek en transport is sluitende regelgeving een voorwaarde om de nieuwe dronetoepassingen ook daadwerkelijk te kunnen gaan benutten. De drone-industrie is enorm in ontwikkeling en Amsterdam Drone Week gaat de discussie, innovatie en contacten faciliteren.

Amsterdam Drone Week

Publieksevenementen in RAI Amsterdam

In het RAI Amsterdam Convention Centre. Betreft een selectie.

Publieksevenementen in RAI Amsterdam
maand Titel sector / gebied website
feb Huishoudbeurs 2018 Huis & thuis https://www.huishoudbeurs.nl/
feb Negenmaandenbeurs 2018 Zwangerschap & kind https://www.negenmaandenbeurs.nl/
mrt HISWA Amsterdam Boat Show 2018 Watersport https://www.hiswarai.nl/
apr International Amsterdam Motor Show 2018 Auto's https://www.amsterdammotorshow.com/
apr KunstRAI 2018 Kunst http://www.kunstrai.nl/
apr Kingsland Festival 2018 Festival https://kingslandfestival.nl/
sept Comic Con Europe 2018 Entertainment rond comics http://www.comiccon-europe.com/nl/amsterdam/
okt In de Wolken Festival 2018 Ouder en kind https://www.indewolkenfestival.nl/2018/
okt vt wonen&design beurs 2018 Wonen, interieur & design https://www.vtwonen.nl/wonen-design-beurs/
okt Martin Garrix Concert Concert https://martingarrix.com/
nov PAN Amsterdam 2018 Kunst http://www.pan.nl/
dec Masters of LXRY 2018 Luxeproducten https://lxry.nl/
dec Hond 2018 Hond / huisdier https://hond-event.nl/
dec Valhalla 2018 Festival https://www.valhallafestival.nl/
dec Amsterdam Winterparadijs Kerstevent https://www.hetamsterdamsewinterparadijs.nl/

Meer duurzame nieuwe producten op de Huishoudbeurs en Negenmaandenbeurs
De Huishoudbeurs en de daaraan gekoppelde Negenmaandenbeurs, in februari in RAI Amsterdam, boden ook voor de duurzame consument veel interessante nieuwtjes. Van bamboe luiers tot natuurlijke deodorant en van een groenteplein tot fashion met een verhaal: voor ieder was er van alles te beleven. Verspilling is taboe: overgebleven producten werden opgehaald en gedoneerd via Zending over Grenzen. De vele bezoekers van beide beurzen kunnen samen een groot effect hebben op een schoner milieu.

Met Stibat, stichting lege batterijen, werkt de beursorganisatie sinds 2012 samen. Bezoekers worden opgeroepen om tijdens de beurs hun lege batterijen in te leveren. Tijdens de afgelopen vier Huishoudbeursedities zijn in totaal 650.000 batterijen ingeleverd.

De Huishoudbeurs app was te downloaden in de Google Play Store en Apple Store. Alle benodigde informatie voor een leuke beursdag staat in deze app, zoals het programma en de plattegrond. Daarnaast konden bezoekers wekelijks tot aan het begin van de beurs 'krassen' en kans maken op cadeaus. Gebruikers die pushberichten aan hadden gezet, kregen vanzelf een melding op de telefoon om te starten met krassen.

Ouders willen het allerbeste voor hun kind – en natuurlijk wil je dat je kind opgroeit in een schone en gezonde wereld. Daarom zijn er ook op de Negenmaandenbeurs vele duurzame producten te vinden, die zijn samengebracht op de Puur Baby Plaza.

 

HISWA Amsterdam Boat Show
Meer bezoekers en grote koopbereidheid op HISWA 2018 In maart 2018 is het watersportseizoen van start gegaan tijdens de vernieuwde HISWA Amsterdam Boat Show. Circa 37.500 bezoekers, 7% meer dan tijdens de vorige editie, kwamen informeren, oriënteren, proberen en kopen. Uit een peiling onder exposanten blijkt dat er goed verkocht is. Ook de Funsports Xperience, die deze editie tweemaal zo groot was als vorig jaar, was een succes. 80% van de bezoekers was enthousiast over de nieuwe HISWA-koers.

Masters of LXRY
Voor het eerst in de geschiedenis van de RAI opende een sterrenrestaurant op de beursvloer: M21. Gedurende vier avonden werd door in totaal tien topchefs, die samen 21 Michelinsterren dragen, voor bezoekers aan de Masters of LXRY gekookt.

Huishoudbeurs 2018

Congressen

In het RAI Amsterdam Convention Centre. Betreft een selectie.

Congressen
maand Titel sector / gebied website
jun Annual European Congress of Rheumatology - EULAR 2018 Reumatologie / gezondheid https://www.congress.eular.org/
jun EUROPERIO 9 Periodontologie / gezondheid https://www.efp.org/europerio/
jul 22nd International AIDS Conference (AIDS 2018) aids / gezondheid https://www.aids2018.org/
aug World Dog Show 2018 Hond / huisdier https://wds2018.com/nl/
sept ECI Immunologie / gezondheid https://www.eci2018.org/home/

AIDS 2018
In juli vond AIDS 2018 in de RAI plaats, de 22ste editie van het grootste congres ter wereld op het gebied van gezondheid. Wetenschappers, beleidsmakers, activisten en politici kwamen naar Amsterdam om te praten over oplossingen om de wereldwijde aidsepidemie in te dammen.

Zo werden 18.000 bezoekers voor het congres, waaronder artsen, onderzoekers, activisten en HIV- patiënten uit 180 landen, in de RAI ontvangen. Tienduizenden bezoekers kwamen voor Global Village, 35.000 hotelovernachtingen werden er geboekt en 500 sessies, workshops en activiteiten vonden plaats, begeleid door 800 vrijwilligers, prominente sprekers en internationale ambassadeurs. Er vonden diverse side events in Amsterdam plaats, er liep een grote publicitaire campagne in de stad en op Schiphol waren circa 800 journalisten uit binnen- en buitenland aanwezig. Onder andere Prins Harry, Charlize Theron, Prinses Mabel, Bill Clinton en Elton John namen deel aan AIDS 2018.

AIDS Congres 2018

Voorstellingen

Evenementen in RAI-theater, in het RAI Amsterdam Convention Centre. Betreft een selectie.

Voorstellingen
maand Titel
   
apr Chippendales! Best.Night.Ever Tour
jun Dan & Phil
jul Lucia Marthas Institute for Performing Arts Eindvoorstellingen 2018
jul Markiplier
sept Trailer Park Boys
okt Michael Jackson - THRILLER LIVE
okt Jacksepticeye
dec Concert Ebi

Na 15 jaar is het Musical Awards Gala weer terug in het RAI Theater

In 2018 is overeengekomen dat op woensdag 23 januari 2019 de 18e editie van het Musical Awards Gala plaatsvindt in het RAI Theater. Dit evenement heeft inmiddels plaatsgevonden. Tijdens deze groots opgezette liveshow werden de prestigieuze Awards voor Nederlands voornaamste musicalsterren en beste producties uitgereikt. 

Overige evenementen in Amsterdam
Naast voornoemde categorieën, vonden diverse andere evenementen plaats in het RAI Amsterdam Convention Centre.

Jumping Amsterdam
In januari 2018 vond de 59e editie plaats van Jumping Amsterdam. Het evenement was een groot succes en had diverse geheel uitverkochte dagdelen. Daarom is voor het evenement in 2019, dat inmiddels heeft plaatsgevonden, een extra hal ingezet. De publieks- en standhoudercapaciteit is hierdoor met 4.000 m² uitgebreid. Het promodorp is met 700 m² uitgebreid. Op die manier is er voor onze bezoekers een gevarieerder aanbod aan standhouders, dat uiteenloopt van ruitersport tot sieraden en van de nieuwste modellen paardenauto’s tot bruidsmode. Met de verhoging van de capaciteit van de publiekstribune kunnen we meer bezoekers verwelkomen. Ook de programmering is aangepast, onder andere door de terugkeer van de Wereldbeker springen.

Amsterdams Sportgala
In december vond het gala plaats van topsport Amsterdam. In de Ballroom van de RAI werden de Fanny's uitgereikt aan de beste Sportvrouw, Sportman, Talent, Coach en Sportploeg van Amsterdam. Tevens kreeg de vereniging met het beste sportaanbod voor mindervaliden en chronisch zieken de Amsterdamse Pluim uitgereikt. 

DNA-Gala
Ter ere van het 105-jarig bestaan van het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis vond een tweede editie van het DNA-gala plaats, een groots gala voor 1.000 genodigden met als streven een bedrag bijeen te brengen voor het onderzoek naar immuuntherapie. Tijdens de avond konden genodigden genieten van een diner dat werd afgewisseld met optredens van verschillende bekende artiesten. Een exclusieve veiling vond plaats, evenals een loterij. Na afloop was er een exclusieve after-party. De opbrengst voor het goede doel bedroeg maar liefst € 919.530, één van de hoogste opbrengsten aller tijden voor een benefietavond.

DNA-Gala

InnovationLAB

Innovatie staat in de top 3 als belangrijkste bezoekreden van een beurs. Om aan deze behoefte te voldoen heeft RAI Amsterdam in 2015 het InnovationLAB in het leven geroepen;  een plek waar ideeën, innovaties en nieuws tastbaar worden op de beursvloer en online. Het InnovationLAB van RAI Amsterdam is een samenwerking met externe partners TNO, 3TU Federatie en Accenture Innovation Awards.

Met een rijk en interessant platform als het InnovationLAB stimuleert RAI Amsterdam haar exposanten om hun innovaties toonbaarder te maken op de beurs. Daarnaast biedt het InnovationLAB kenniscentra, onderzoeksinstituten en innovatiepartijen een platform om hun innovaties naar de markt te brengen en daarmee de beurzen van RAI Amsterdam te verrijken. Het InnovationLAB is een platform waar bezoekers (online en fysiek) zien en ervaren wat de innovaties in hun markt zijn. Bovendien kan het medium beurs zich met dit platform onderscheiden en profileren op dit belangrijke onderwerp. In het InnovationLAB geeft de RAI duurzaamheid een prominente plek zodat sectoren en markten worden gestimuleerd om duurzaam te werken en innoveren. 

Hoe stimuleren de eigen evenementen van de RAI de duurzame groei en ontwikkeling van mensen, markten en onze omgeving?

RAI Amsterdam streeft er naar dat alle eigen evenementen gekoppeld zijn aan Sustainable Development Goals. Door op elke beurs de maatschappelijke uitdagingen uit de desbetreffende sector/community te agenderen, stimuleren we de duurzame groei van mensen, markten en onze omgeving.

Bijdrage aan Sustainable Development Goals (SDGs)

De Sustainable Development Goals (SDGs) of Duurzame Ontwikkelingsdoelen moeten een eind maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering in 2030. 

De bedrijfsvoering van de RAI draagt met name bij aan de zes Sustainable Development Goals zoals weergegeven in de tabel in de paragraaf strategie. Daarnaast dragen de eigen RAI-evenementen, afhankelijk van de sectoren waarin ze actief zijn, bij aan specifieke SDGs.

Aquatech China

Op sommige plekken in de wereld wordt water een probleem; in de meeste is het dat al. De ene keer gaat het om te weinig, de andere keer om te veel of vervuild water. Aquatech Global Events bestaat uit een serie vakbeurzen in binnen- en buitenland (Amsterdam, China en Mexico) waar de wereldwijde waterindustrie bij elkaar komt om deze problematiek gezamenlijk het hoofd te bieden. Het beursprogramma biedt een compleet overzicht van de meest recente ontwikkelingen op het gebied van drinkwater, afvalwater en proceswater. Aquatech richt zich op professionals werkzaam op alle terreinen van de waterindustrie en brengt beleidsmakers, specialisten, wetenschappers, het bedrijfsleven en andere belanghebbenden bij elkaar.

Aquatech China is onderdeel van Aquatech Global Events. Ook het Aziatische beursprogramma biedt een compleet overzicht van de meest recente ontwikkelingen op het gebied van (afval)waterbehandeling, transport & opslag, procescontrole & automatisering en Point of Use. De beurs in China trok circa 80.000 bezoekers. Ruim 1.200 exposanten namen deel.

Evenementen in het buitenland

Van vakbeurzen die in Amsterdam plaatsvinden, organiseert RAI ook soortgelijke varianten in het buitenland. 

RAI-evenementen in het buitenland

RAI-evenementen in het buitenland
Beurstitel Bezoekers  
     
Aquatech China 80.000  
Aquatech Mexico 5.844  
IBEX 4.300  
Intertraffic Indonesië 3.830  
Intertraffic Mexico 3.302  
WaterEx Beijing 12.000  
totaal 109.276  

Dienstverlening

ORGANISER, EXHIBITOR & VISITOR SERVICES
RAI Amsterdam biedt gerichte services voor, tijdens en na evenementen, voor klanten en bezoekers. Door de jarenlange ervaring kan de RAI zeer goed inspelen op de meest uiteenlopende wensen. 

FOOD & BEVERAGE
Diverse restaurants en cateringpunten en tal van mogelijkheden tot catering op de beursvloer staan garant voor een aangenaam verblijf. Het culinaire team van de RAI is ondernemend en heeft een drive om lokaal en duurzaam te werken. 

BEMIDDELING IN ACCOMMODATIE
Met bemiddeling in hotelreserveringen borgt de RAI capaciteit en beschikbaarheid tijdens grote evenementen.

EVENT INDUSTRY HACKATHON
RAI Amsterdam organiseerde in oktober de eerste Event Industry Hackathon met 50 internationale hackers.

Organiser Services

RAI Amsterdam biedt know how en diverse services en diensten om het evenement van een organisator zo goed en duurzaam mogelijk te laten verlopen. De specialisten van RAI Amsterdam adviseren en begeleiden organisatoren bij de voorbereiding van het evenement of de inrichting van de beursvloer. Door het inzetten van kennis en netwerken kunnen de mogelijkheden van Nederland, de stad Amsterdam en RAI Amsterdam optimaal benut worden voor het succes van het evenement. Daarnaast worden diverse solutions op IT-, registratie-, logistiek, audiovisueel en media-terrein aangeboden. Samen met de klant bekijken onze medewerkers de mogelijkheden om voor de klant het maximale rendement te bereiken.

knowhow, services en diensten om het evenement goed te laten verlopen

Exhibitor Services

RAI Amsterdam Exhibitor Services ondersteunt exposanten bij hun voorbereidingen om de beursdeelname tot een succes te maken. Via een webwinkel kunnen de exposanten producten en diensten voor de stand bestellen: uniforme standbouw, hostess service, meubilair, catering, bloemen & planten, telecommunicatie & ICT, parkeerkaarten en standschoonmaak. Met preferred suppliers zijn contracten gesloten voor de uniforme standbouw. De webwinkel biedt diverse duurzame keuzes en alternatieven.

breed pakket aan diensten voor exposanten voor, tijdens en na de beurs

Eerste Event Industry Hackathon
In oktober organiseerde RAI Amsterdam een evenement waar 50 hackers, verdeeld over acht teams, in 24 uur tot een oplossing moesten komen met betrekking tot vier gekozen uitdagingen die spelen in de evenementenbranche. De meest prangende vraagstukken op het gebied van duurzaamheid, matchmaking, beleving en eventmanagement werden tijdens deze dag opgelost door een team van experts, wetenschappers, studenten en professionals uit diverse vakgebieden. Elke uitdaging werd door twee teams ‘gehackt’ en de oplossingen werden aan de jury gepitcht. De oplossingen en ideeën worden gedeeld binnen de internationale en nationale evenementenbranche.

Impressie van de Event Industry Hackathon

RAI Insights #2: De customer journey voor exposanten

Hoe kunnen organisaties ervoor zorgen dat  ze het maximale halen uit hun beursdeelname? RAI Amsterdam onderzocht de customer journey van exposanten en geeft tips voor elke fase van deze klantreis. Dit rapport is het tweede RAI Insights rapport dat de customer journey beschrijft. Deelnemers aan beurzen of andere evenementen kunnen met deze kennis de impact van hun merk tijdens evenementen vergroten. Organisatoren kunnen hun deelnemers nog beter ondersteunen. 

In het rapport worden de volgende vijf fasen van de klantreis van een exposant beschreven:
Oriëntatie: nemen we deel aan een beurs, met welke doelstellingen en hoe?;
Voorbereiding: van deelnameconcept tot uitnodigingen;
Tot aan de beurs: het fysieke vervoer en de opbouw;
Tijdens de beurs: ontmoetingen, fysiek en digitaal;
Na de beurs: een goede follow-up van de contacten en het meten van resultaten.

Per fase bevat het rapport specifieke tips voor exposanten.

Elk jaar onderzoekt RAI Amsterdam een thema dat wordt gepubliceerd in het RAI Insights rapport. In de periode 2017-2019 vormen de rapporten een customer journey-trilogie. In 2017 stond de customer journey van de evenementbezoeker centraal, in 2018 is dat de exposant en begin 2019 wordt onderzoek gepubliceerd naar de klantreis van de organisator. Met deze kennis wil RAI Amsterdam bijdragen aan de verdere professionalisering van het evenementenvak, voor en door alle betrokken partijen. 

kennisdeling gericht op vergroten van succes beursdeelname

de cover van het rapport met RAI-insights

impressie: fase van de customer journey, de klantreis

Visitor Services

Onder visitor services vallen de diensten die RAI Amsterdam aanbiedt om de bezoekersbeleving te maximaliseren. Zo regelen we hotelaccommodatie en vervoer, parkeren, courtesy lounge (help desk, werk- en ontmoetingsplekken etc.) en visitor catering.

de bezoekersbeleving centraal

Food & beverage

Voor alle evenementen vormt levering van food & beverage een belangrijke pijler. RAI Amsterdam organiseert dit zelfstandig of in samenwerking met externe gespecialiseerde partijen. In alle gevallen voert RAI Amsterdam de regie over de kwaliteit en uitvoering.

food & beverage: door de RAI of in samenwerking met derden

catering

horecaconcept

Vijf convention-restaurants, twee permanente restaurants
Het RAI Amsterdam Convention Centre heeft vijf restaurants tot haar beschikking: Grand Café, First Floor Restaurant, Holland Restaurant, Café Amsterdam en het Amtrium-restaurant. Deze restaurants zijn geopend al naar gelang er een evenement of congres plaatsvindt. Verder zijn er twee restaurants in het convention centre gevestigd die door derden worden geëxploiteerd: THE ROAST ROOM en Strandzuid. Naast de restaurants zijn er in ieder complex diverse cateringpunten die tijdens beurzen en congressen in gebruik worden genomen door onder andere La Place, Sushi Time, Catering Creators en diverse andere concepten.

Basement Chefs
De Basement Chefs: dit is de naam van het culinaire keukenteam van de RAI. De teamleden opereren vanuit het centrum van ondergrondse tunnels en kelders, waar zich de keukens van RAI Amsterdam bevinden. Van galadiner tot congres of beurs – de RAI heeft de mogelijkheden, logistieke slagkracht én de flexibiliteit om van ieder evenement een culinair succes te maken. Tijdens grote evenementen zijn er soms meer dan honderd koks in onze keukens actief. 

Hartverwarmend Amsterdam
RAI Amsterdam heeft met het project ‘Hartverwarmend Amsterdam’ in de keukens een bewuste keuze gemaakt voor het werken met regionale producten en voor het verwijderen van kwetsbare ingrediënten uit het assortiment. De producten hebben een meerwaarde voor de regio groot Amsterdam of de maatschappij in het algemeen. Zorgboerderijen, voor dagbesteding of educatie, kleine lokale boerderijen, stadskassen en kaasboerderijen uit de regio zijn behalve leveranciers ook een belangrijke inspiratiebron.

 

Op deze manier kunnen wij kwetsbare producenten in onze verstedelijkte regio ondersteunen en biedt het ons de mogelijkheid om gebruik te maken van niet alledaagse producten. Door de route en afstand tussen productie en consumptie zo beperkt mogelijk te houden, besparen we bovendien CO2-emissies.

Uitgelicht: Warme lunch bij het Bosshardt huis
Vanaf donderdag 14 juni verzorgen de Basement Chefs elke week de ingrediënten voor de warme lunch van 50 gasten in het Bosshardt huis van het Leger des Heils in Amsterdam Noord. Elke donderdag is de lunch gratis en probeert het huis eenzame mensen, ouderen en mensen met extra behoeftes samen aan tafel te krijgen. Zo zorgt de RAI voor een mooie tweede bestemming voor prima producten uit onze keukens.

 

Duurzaam alternatief

RAI Amsterdam hecht een groot belang aan uitbreiding van elke productgroep met een duurzaam alternatief en uiteindelijk aanbod van standaardproducten die duurzaam zijn. Het aanbod van een duurzaam alternatief varieert van meubilair, tapijt, verlichting, planten, modulaire standbouw tot food & beverage. Voor bezoekers is de catering op de beursvloer belangrijk. Deze wordt niet in zijn geheel door RAI Amsterdam zelf verzorgd; voor een gedeelte cateren onderaannemers. Daarom gaat RAI Amsterdam, naast de innovatie in onze eigen keuken, de dialoog met deze leveranciers aan over verdere verduurzaming. Dit heeft er toe geleid dat ook elke concessiehouder waar mogelijk als standaard een biologisch product aanbiedt in zijn assortiment, bij elke beurs waarop de betreffende cateraar actief is.

De Basement Chefs zijn fan van duurzame producten en dragen dat uit waar en wanneer ze kunnen.

 

Uitgelicht: Duurzame koksbuizen

Tijdens Horecava 2019 zijn de nieuwe koksbuizen geïntroduceerd. De stof van deze nieuwe koksbuizen is uniek, omdat deze is ontworpen voor hergebruik. De oude kleding wordt dus niet weggegooid, maar dient als grondstof voor nieuwe kleding. De nieuwe lijn van kokskleding is ontworpen door Persu en ontwikkeld door Dutch-awearness, actief in de transitie van een lineaire naar circulaire economie op het gebied van kleding.

Gold level of the EPCAS Food Waste Initiative
In september 2018 heeft RAI Amsterdam 'the Gold level of the EPCAS Food Waste Initiative' behaald, voor de diverse activiteiten die binnen de RAI ondernomen worden om voedselverspilling tegen te gaan, waaronder de volgende:

  • RAI Amsterdam heeft meegedaan aan een onderzoek van Wastewatchers om te monitoren wat er aan bestelde lunchartikelen overblijft, om op basis van deze inzichten mogelijk het aanbod aan te passen of hier anderszins uit te leren;
  • Zodra een organisator ervoor openstaat, kunnen we het cateringaanbod gaandeweg wijzigen zodat er minder overblijft. Zo creëerde de Basement chefs een streetfood assortiment tijdens een groot particulier evenement en tijdens Money20/20;
  • Onze afdeling Visitor Catering heeft een duurzame foodbox ontwikkeld, een manier om verspilling te voorkomen, door mensen de mogelijkheid te geven hun eten of left-overs mee te nemen;
  • De Basement chefs hebben ook een samenwerking met In-Stock. De organisatie koopt overgebleven artikelen van een supermarkt in, zodat deze in de RAI kunnen worden verbruikt;
  • RAI Amsterdam doneert met regelmaat producten aan de Voedselbank;
  • Iedere donderdag verzorgt de RAI een gratis driegangenlunch voor het Leger des Heils Amsterdam-Noord. Voor rond de 50 personen per keer worden gerechten samengesteld van een reststroom van evenementencatering in de RAI. Het betreft bereide maaltijden die bij de RAI overblijven (deze maaltijden kunnen niet naar de Voedselbank). Zo krijgt overgebleven voedsel, dat uiteraard binnen de strikte normen van voedselkwaliteit valt, een nieuwe sociale bestemming;
  • GFT-afval (voedselafval) dat in de RAI achterblijft, gaat in een swill-tank en wordt zo omgezet tot biogas. Dit biogas wordt weer teruggeleverd aan de RAI, in de vorm van opgewekt vermogen;
  • De productie van RAI Ketchup. De Basement chefs werden enkele jaren geleden gebeld door een tomatenkwekerij met de vraag of ze een nieuwe bestemming vonden voor de overgebleven tomaten van de destijds in problemen verkerende La Place-restaurantketen. Inmiddels is er al zo'n 2.500 liter aan Basement Chefs ketchup geproduceerd.

Hartverwarmend Amsterdam

Hotel Services

Het naar Amsterdam halen van grote internationale evenementen is sterk afhankelijk van de beschikbaarheid van voldoende hotelkamers tegen aantrekkelijke prijzen. Door de groei in de afgelopen jaren van het aanbod naar 40.000 kamers én goede samenwerking met hotels en Amsterdam Airport Schiphol, kan aan deze eis van internationale organisers steeds beter worden voldaan.

voldoen aan eisen van internationale organisers

RAI Hotel Services is de grootste accommodatiebemiddelaar in Amsterdam en omgeving en verzorgt bemiddeling in hotelreserveringen voor bezoekers van (meestal internationale) evenementen. In 2018 werden ruim 36.600 reserveringen verwerkt, goed voor meer dan 174.500 overnachtingen (2017: 141.500). Op de website van Hotel Services vermeldt de RAI onder andere de duurzaamheidslabels die de hotels bezitten, zodat dit criterium onder de aandacht wordt gebracht bij de selectie en boeking.

bemiddeling in meer dan 174.500 overnachtingen

RAI Hotel Services werkt alleen samen met hotels die het ‘I Amsterdam Approved’ kwaliteitslabel dragen. Dit label wordt door amsterdam&partners (het voormalige Amsterdam Marketing) verleend aan hotels die aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen en meewerken om beschikbare kamers te reserveren voor een vaste prijs voor organisatoren, bezoekers en exposanten tijdens grote stadsbrede evenementen.

'I Amsterdam Approved' kwaliteitslabel

Faciliteiten

RAI Amsterdam Convention Centre

In 2018 is bewezen: het RAI Amsterdam Convention Centre is 'build for purpose'. Er vonden uitzonderlijk veel activiteiten plaats en de venue heeft prima gefunctioneerd.

In de ontwikkeling van het convention centre vormt duurzaamheid een belangrijk uitgangspunt. Jaarlijks wordt geïnvesteerd in het verder verduurzamen van de gebouwen, producten en diensten.

Faciliteiten RAI Amsterdam Convention Centre

In de volgende tabel is weergegeven welke faciliteiten het convention centre biedt.

Faciliteiten RAI Amsterdam Convention Centre

Faciliteiten RAI Amsterdam Convention Centre
Eigenschap Faciliteiten
Totaal oppervlak 112.600 m2
Congrescentra 3 onderling verbonden congreslocaties
Hallen 12 onderling verbonden hallen, uitbreidbaar met twee semi-permanente hallen
Zalen 2 auditoria, een grote ballroom met 2.000 zitplaatsen. In totaal 70 congres- en vergaderzalen. Accommodatie voor 10 tot 10.000 personen per zaal
Foyers en lounges multifunctionele ruimtes voor exposities, feesten en partijen
Ingangen 9 afzonderlijke ingangen: een eigen entree voor ieder evenement
Restaurants en bars 9 restaurants, bars en lounges. Van buffet tot à la carte
Parkeergarages capaciteit van 4.000 plaatsen op eigen terrein
Haven eigen haven met directe verbinding met de Amsterdamse grachten
Treinstation met naam Amsterdam RAI, direct naast het RAI Amsterdam Convention Centre
Twee metrostations Station Amsterdam RAI verbindt met de metrolijn die een ring vormt rond de stad. Het nieuwe station Europaplein ligt 50m van de entree van de RAI en verbindt de RAI met het centrum.

het 23 hectare grote terrein

/uploads/fckconnector/ba1f12f6-a948-41af-8b79-54c3914a054a/3018926077

RAI Amsterdam Convention Centre met op de voorgrond de Europahal

Uitbreidingen & verbouwingen, opgeleverd in 2018

Ondanks de drukte is er verbouwd, vernieuwd en geïnvesteerd in de duurzaamheid en kwaliteit van de venue. Onder andere de volgende vernieuwingen vonden plaats:

Forum Complex vernieuwd

In het Forum Complex zijn in verschillende fases de zalen E103 t/m E108 verbouwd. Door het plaatsen van vijf schuifwanden zijn de zalen los van elkaar te gebruiken maar kunnen ook worden samengevoegd tot een of meerdere grote zalen. De hoge zalen hebben een volledig uit glas bestaande buitengevel gekregen. Verduistering mogelijk met behulp van verduisterende of zonwerende screens.

losse zalen kunnen worden geschakeld

/uploads/fckconnector/ba1f12f6-a948-41af-8b79-54c3914a054a/3018926077

nieuwe zalen in Forum Complex

Ook is zaal E101 in het Forum Complex verbouwd. Twee voormalige ruimten zijn samengevoegd tot een grote ruimte met direct toegang tot de technische cabine en tolkencabines van de Forumzaal. In deze zaal is geen daglicht aanwezig maar door het installeren van een uniek daglichtsimulatie-systeem in het plafond is het een aangename verblijfsruimte geworden.

oktober 2018 opgeleverd

Park Foyer vernieuwd

De vernieuwde Park Foyer heeft een open en multifunctioneel karakter gekregen. Door de extra doorgangen (7 meter breed) naar hal 8 en een verplaatsbare wand tussen de Park Foyer en de publieke ruimte op de eerste verdieping is deze ruimte te gebruiken als uitbreiding van de halcapaciteit maar ook geschikt voor presentaties of diners. Hiermee heeft de RAI 6.000 m2 extra ruimte voor evenementen ter beschikking gekregen.

augustus 2018 opgeleverd

Park Foyer

Cateringpunten Hal 1 vernieuwd

In hal 1 zijn onze vaste cateringpunten vernieuwd. Voldoende gezellige, goede zitruimte en een gevarieerd aanbod zorgen voor een netwerk- of rustmoment tijdens uw bezoek aan de RAI. Bezoekers kunnen hier terecht voor een sandwich, gezonde smoothie of vers gebakken pizza.

september 2018 opgeleverd

/uploads/fckconnector/ba1f12f6-a948-41af-8b79-54c3914a054a/3018926077

cateringpunten

Trappen entree C uitgebreid

Om een veilige omgeving te blijven garanderen voor onze bezoekers is er bij entree C een extra trap geplaatst naast de al aanwezige trap en roltrappen. Door het plaatsen van deze trap verbeteren wij de doorstroom van bezoekers richting hal 10, 11 en 12 en kunnen wij op de begane grond zorgen voor een snelle toegangscontrole.

oktober 2018 opgeleverd

/uploads/fckconnector/ba1f12f6-a948-41af-8b79-54c3914a054a/3018926077

entree C

Luchtbehandelingskasten in hal 5 vernieuwd

De luchtbehandelingskasten in hal 5 zijn geheel vernieuwd. De oude kasten hadden energielabel C, de nieuwe hebben energielabel A. De verwachte reductie in energieverbruik bedraagt meer dan 30%.

Duurzame venue

Verkeer, bereikbaarheid en parkeren

Parkeerplaatsen

De RAI telt 4.000 parkeerplaatsen op eigen terrein. Het concentreren van parkeerplaatsen op eigen terrein versterkt de positie van RAI Amsterdam door grotere klanttevredenheid, het bevordert een vlotte doorstroming en vermindert de overlast voor de omgeving.

Door het concept van betalen op kenteken hoeven geen kaartjes te worden getrokken. Hiermee is de hoeveelheid gebruikte parkeerkaarten met 50% gereduceerd en wordt de doorstroming op piekmomenten bevorderd, waardoor wegen minder snel worden belast.

In het verslagjaar is de grondslag voor het parkeertarief gewijzigd. Voorheen werd gewerkt met dagtarieven, waardoor voor een kort verblijf toch een hele dag werd berekend. In 2018 is omgeschakeld naar uurtarieven. Dit heeft geleid tot een hogere tevredenheid. Mede door toename van het bezoekersaantal steeg de totale parkeeropbrengst met 14% naar € 6,5 miljoen.

4.000 parkeerplaatsen

Noord/Zuidlijn

De Noord/Zuidlijn is de in 2018 geopende lijn van de Amsterdamse metro. De lijn loopt van station Zuid (op loopafstand van de RAI), via een nieuw metrostation Europaplein dat pal voor de entree van de RAI ligt, onder het centrum van Amsterdam en het IJ door, tot in Noord. Met deze verbinding staan RAI-bezoekers vanuit de entree in het convention centre in minder dan 10 minuten in het centrum of op het centraal station. De metro rijdt bovendien hoogfrequent.

nieuwe metrolijn geopend

metrostation Europaplein, geopend in 2018

P&R-parkeren

RAI Amsterdam is een P+R locatie voor de gemeente Amsterdam. Op dagen dat er geen of weinig evenementenverkeer is, kunnen automobilisten hun auto parkeren in de parkeergarages van RAI Amsterdam. Dit draagt bij aan het verminderen van de verkeersdruk in de binnenstad. In 2017 is de 100.000ste P+R parkeerder verwelkomd, eind 2018 stond de teller op ruim 221.000 voertuigen. In het verslagjaar hebben ruim 73.500 auto's van onze P&R-diensten gebruik gemaakt.

De ingebruikname van de Noord/Zuidlijn heeft de populariteit van de P+R-locatie 'RAI' doen toenemen. De deur-tot-deur reistijd via parkeervoorziening RAI en OV is voor grote delen van de binnenstad korter dan de reistijd met de auto. De P&R-route via RAI Amsterdam biedt tijdsvoordeel ten opzichte van het doorrijden richting bestemming in de binnenstad. Van januari tot en met juli bedroeg het gemiddelde 4.200 parkeerders, vanaf augustus (opening Noord/Zuidlijn: eind juli) bedroeg het gemiddelde met 8.800 parkeerders per maand meer dan het dubbele. Hoewel P&R-parkeren wegens evenementen niet iedere dag beschikbaar is, komt deze 8.800 auto's per maand over 30 dagen gemiddeld genomen toch neer op een reductie van de parkeerdruk van 300 auto's per dag in de binnenstad.

December was de drukste maand met 12.100 P&R-parkeerders. We verwachten dat de toestroom in 2019 verder zal vergroten door het bekend worden van dit effectieve en duurzame alternatief om Amsterdam te bereiken.

P+R locatie RAI draagt bij aan bereikbaarheid binnenstad

Acties mobiliteit, beperking verkeersoverlast

bekijk de video over mobiliteit op en rond het RAI-terrein

Om de overlast van autoverkeer rondom het RAI Amsterdam Convention Centre te beperken, voert RAI Amsterdam onder andere de volgende activiteiten uit:

  • Proactief OV-gebruik stimuleren. RAI Amsterdam biedt klanten alternatief vervoer aan voor de auto. Door middel van het aanbieden van combideals met beurstoegang en vervoer, in samenwerking met de openbaar vervoerders NS en GVB, krijgen bezoekers korting en wordt een gemakkelijke oplossing aangereikt;
  • Inzet buurtposten op drukke dagen;
  • Samenwerken met NS, GVB en Taxicentrale Amsterdam;
  • Het faciliteren van elektrisch vervoer. RAI Amsterdam heeft inmiddels 38 laadplekken voor elektrische auto's;
  • Bij beurzen waarbij een drukke op- en/of afbouw is te verwachten, wordt een extern terrein van 15.000 m2 in Westpoort (buiten de ring van Amsterdam) als bufferplaats ingericht. Dit houdt in dat het op- en/of afbouwverkeer vanaf de omliggende wegen wordt verwezen naar het externe bufferterrein. Daar wordt het verkeer geregistreerd en mag dan op afroep doorrijden naar RAI Amsterdam. Deze regeling zorgt voor aanzienlijk betere spreiding van vrachtverkeer rondom de RAI. Op het bufferterrein is plaats voor 90 vrachtauto's;
  • Inzet Mokum Maritiem, het afvaltransport vindt gedeeltelijk over het water plaats. Het afvalvervoer is zo een milieuvriendelijk alternatief voor vrachtverkeer. Hiermee dringen we vervoer over de weg terug, verminderen we de transportbewegingen rondom de RAI en helpen we de luchtkwaliteit en geluidshinder in de binnenstad te verbeteren. Het schip vaart tweemaal per week. Per vol schip – de inzameling van retourvracht meegerekend – worden tien tot twaalf stadsvrachtwagens bespaard.

In 2018 zijn daarnaast de volgende acties uitgevoerd met als doel de mobiliteit in en rond de RAI te verbeteren:

  • Er is een logistiek plan gemaakt, waarvan een aantal pilots al is uitgevoerd, en er is een langetermijnvisie ontwikkeld;
  • Er is gebruik gemaakt van externe opslagdepots;
  • de RAI heeft één vast bufferterrein in Westpoort aangelegd en in gebruik genomen, om zoekverkeer rond de RAI te voorkomen en de toestroom goed af te kunnen stemmen;
  • Er is een proefproject gedaan tijdens METSTRADE, voor nadere ontwikkeling van duurzame beurslogistiek, samen met onze logistieke partner. Tijdens de op- en afbouw van METSTRADE, ’s werelds grootste vakbeurs voor de internationale pleziervaartindustrie, bood DB Schenker exposanten de mogelijkheid goederen af te leveren bij een overslagfaciliteit buiten Amsterdam. De goederen werden gegroepeerd en in een milieuvriendelijke Scania LNG-truck van en naar de RAI vervoerd. Hier werden goederen met elektrische heftrucks gelost;
  • We hebben onderzoek gedaan naar innovaties / nieuwe vormen van logistiek, met minder overlast voor de omgeving;
  • Een (klein) evenement is bij wijze van proef uitsluitend met elektrische taxi's bediend. Niet-elektrische taxi's waren deze dag (De dag van de Duurzaamheid) niet toegestaan;
  • Tijdens enkele grote evenementen is een separate rij (een 'fast lane') geopend, uitsluitend voor elektrische taxi's. Zo bevorderen we de overstap naar elektrisch vervoer omdat elektrisch aangedreven taxi's sneller klanten kunnen bereiken. De experimentele fase met de fast lane is in 2018 afgesloten en in 2019 zullen alle grote evenementen (waarvoor taxirijen worden gevormd) een fast lane krijgen; 
  • In 2018 zijn proeven gedaan met drie elektrische heftrucks. Technisch werken zij prima, maar de autonomie in combinatie met de logisitieke inzet is nog een aandachtspunt. In 2019 willen we bepalen of we elektrische heftrucks gaan verplichten of op een bepaalde wijze gaan stimuleren;
  • In 2018 hebben we proeven gedaan met het wassen van auto's zonder water. Hierbij hebben we mensen met afstand tot de arbeidsmarkt de gelegenheid geboden ervaring op te doen in de RAI-organisatie;
  • Het aantal 'Hello Bike'-fietsen bij de RAI is verder uitgebreid. Hello Bike is een deelfietsprogramma;
  • Tijdens het jaarlijkse CEO-ontbijt van Green Business Club (GBC) Zuidas tekende GBC Zuidas de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES). De 25 aanwezige CEO’s zetten de handtekening om hun steun aan deze deal te bevestigen. GBC Zuidas en haar participanten dragen hierin bij aan de ambitie van Amsterdam Economic Board om stadslogistiek in de metropoolregie Amsterdam in 2025 emissievrij te hebben;
  • Tot slot is er gewerkt aan de opzet van een Mobility portal waarin de mobiliteit op en rond het RAI-terrein wordt gecoördineerd. In 2019 verwachten we de eerste tests te kunnen doen met deze in ontwikkeling zijnde applicatie.  

OV-deals

Met het aanbieden van OV-deals, stimuleert de RAI het gebruik van het openbaar vervoer. Hiermee willen we de drukte rond de RAI tijdens grote evenementen zoveel mogelijk beperken en reduceren we CO2-emissies. 

OV-deals

Percentage bezoekers met OV-deal ten opzichte van totaal aantal bezoekers

OV-deals
Aantal bezoekers Huidige editie Editie -1 (vorige) Editie -2 (voor-vorige)    
           
Huishoudbeurs 6% 5% 5%    
HISWA 4% 5% 9%    
Horecava 16% 19% 23%    
METSTRADE 40% 41% 39%    
Intertraffic 30% 31% 19%    
Interclean 26% 29% 14%    
GreenTech 25% 35% 13%    
Totaal 21% 24% 17%    

Marketing, Digital & Informatie- en communicatietechnologie

Hoogwaardige Marketing & IT-faciliteiten vormen een steeds belangrijker voorwaarde voor het succes van een evenement en een adequate bedrijfsvoering. De snelle groei van virtuele toepassingen op en rond de beursvloer en de behoefte van exposanten, bezoekers en eigen medewerkers om 24/7 ‘connected’ te zijn, vragen om continue aandacht. RAI Amsterdam geeft dan ook prioriteit aan het vernieuwen en doorontwikkelen van haar Marketing & IT-diensten en -dienstverlening. De kernwoorden hiervoor zijn data, marketing automation, connectiviteit en indoornavigatie.

In 2018 heeft de RAI onder andere de IT-architectuur opnieuw gedefinieerd waarbij wordt gewerkt vanuit een 360 graden klantperspectief (customer centric databases). Ook is gewerkt aan de bedrijfsbrede implementatie van een nieuw CRM-systeem, waarvan de go live wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2019. De wayfinding is verbeterd en goede resultaten zijn bereikt met beacons die voor positiebepaling op de beursvloer zorgen en communiceren met smartphones van bezoekers die een hiervoor ontwikkelde app gebruiken. De processen met betrekking tot de webwinkel voor exposanten zijn geoptimaliseerd en getest tijdens het evenement METSTRADE. De webcare is geprofessionaliseerd, waarbij sneller en dieper in de community wordt geacteerd. Er is onder andere getest met een live chat op RAI.NL om hier ervaringen mee op te doen. De RAI heeft een white label app ontwikkeld met functionaliteiten die gebruikt worden voor de eigen beurzen en ook aangeboden kunnen worden aan organisers/derden. Tot slot zijn stappen gezet op het gebied van virtual en augmented reality, zie de volgende paragraaf. 

De Europese privacy-wetgeving (AVG/GDPR) is op 25 mei ingegaan. Hieraan ging een intern communicatie- en awarenessprogramma vooraf.

hoogwaardige Marketing en IT

Uitgelicht: virtual- en augmented reality
Als onderdeel van onze innovatiefocus is de RAI in 2018 begonnen met het ontwikkelen van nieuwe virtual reality (VR) & augmented reality (AR) diensten voor onze drie commerciële doelgroepen (bezoekers, exposanten en organisatoren). We geloven dat deze diensten voor onze klanten in de toekomst heel waardevol zijn.

Waarom VR?
De persoon met VR-bril bevindt zich in een digitale omgeving. Door middel van VR beantwoorden we vragen zoals “Wat kan er in de RAI dan allemaal?” en “Hoe ziet dat er uit?”. 
Op dit moment ontwikkelen we verschillende VR-diensten:

  • Het virtueel testen van de gepersonaliseerde indeling van een evenement om zo vroegtijdig een optimale indeling te realiseren. Op deze manier kunnen we nieuwe features en opstellingen testen om de waarde van een hal nog beter te benutten;
  • De verschillende typen basisopstellingen die mogelijk zijn, kunnen we visualiseren in 3D. Vanuit deze dienst kunnen we organisatoren binnen 15 minuten laten ervaren welke mogelijkheden er allemaal zijn;
  • Visuele ondersteuning bieden aan de bouw en verbouw van het convention centre. De RAI blijft steeds vernieuwen in hallen, zalen en buitenruimtes. VR kan vooraf precies laten zien hoe het er uit komt te zien en verschillende alternatief testen bij gebruikers. 

Waarom AR?
AR is een techniek waarbij een digitale laag wordt geprojecteerd op het echte beeld van de omgeving. Met
de camera van bijvoorbeeld je telefoon toon je de omgeving in je beeldscherm en hier overheen projecteert de applicatie 3D-objecten in een natuurgetrouwe positie.
Uit algemeen onderzoek blijkt dat een prospect, die een AR-ervaring heeft met een product, 30% meer bereid is dit product te kopen. Omdat we met deze techniek onzekerheid kunnen wegnemen, heeft deze techniek vooral in de e-commerce en de inrichting van evenementen een grote potentie. Op dit moment ontwikkelen we verschillende AR-diensten:

  • Verschillende pakketten met uniforme stands kunnen op ware grote, maar ook op schaal, worden geprojecteerd in een ruimte. Met deze dienst kunnen we antwoord geven op de vragen “Is mijn stand wel groot genoeg?”, “Wil ik ander meubilair of is het standaard pakket de beste keuze?”;
  • Een andere optie is het aanbieden van AR op de stand van exposanten zodat zij de ruimte die zij beschikbaar hebben beter kunnen benutten. Door middel van de AR-dienst kunnen zij potentiële klanten producten laten zien die niet fysiek maar digitaal op de beurs worden geëxposeerd. 

In 2018 heeft de RAI al diverse verschillende ruimten in VR in kaart gebracht: hal 1 (de Europahal), hal 4 (in het Amtrium) en hal 5.

Safety & Security

Safety & Security is een breed beleidsterrein. Cybercriminaliteit, fraude en terrorisme zijn de laatste jaren steeds complexer geworden. Deze nieuwe dreigingen kunnen organisaties niet alleen oplossen. Dat vraagt om een gecombineerde, integrale aanpak met politie, justitie en defensie, in samenwerking met overheidsinstellingen en bedrijven.

Een aantal jaar geleden was de focus van de RAI op het gebied van safety & security met name gericht op de veiligheid en beveiliging van het pand. Maar door diverse gebeurtenissen de afgelopen tijd in Europa is het veiligheidsbewustzijn gegroeid. In de RAI zijn veel mensen bij elkaar, daarom hebben we het beleid aangepast. Nu werken we intensiever samen met publieke partijen. Zo zijn er veiligheidsafspraken gemaakt met politie, hulpdiensten en de meldkamer, het stadsdeel, bedrijven op de Zuidas, openbaar vervoer en de adviseurs van de Burgemeester van Amsterdam.

Enkele voorbeelden van andere activiteiten die in 2018 plaatsvonden om de safety & security verder te verbeteren, zijn:

  • Brandveiligheid: geplande investeringen zijn naar voren gehaald en in 2018 al deels gerealiseerd. Zo is de brandmeldinstallatie uitgebreid naar alle hallen en zijn de brandmeldcentrales voor 50% vervangen, extra noodtrappen geplaatst, extra vluchtdeuren gemaakt en veel acties uitgevoerd om de compartimentering te optimaliseren. In 2019 zal de RAI de fase van inspectie en certificering doorlopen voor onder andere de rookwarmteafvoeren, de brandmeldinstallatie en de automatische ontruimingsinstallatie;
  • Safety & Security-documentatie: de feitelijke vastlegging van actie- en controlelijsten in alle fasen van evenementen is verder verbeterd;
  • Er zijn 17 dreigingen op het gebied van Safety & Security benoemd, uitgeschreven en voorzien van integrale mitigerende maatregelen. Aan de hand van deze dreigingen wordt het Safety & Security-beleid verder ontwikkeld;
  • Camera's houden ons pand in de gaten en de software helpt ons mensen te herkennen. Wanneer er iets in de RAI gebeurt, kunnen we informatie snel delen met bijvoorbeeld de politie, het openbaar vervoer en Schiphol;
  • Op het vakgebied van Safety & Security is beleid & ontwikkeling en operatie voortaan gesplitst waardoor er twee afdelingen zijn die -ieder vanuit hun verantwoordelijkheid- werken aan veiligheid.  

breed beleidsterrein, veel in geïnvesteerd in het verslagjaar

Duurzame inzet van natuurlijke bronnen

Energieverbruik en CO2-emissie

Het totale energieverbruik in het convention centre is in 2018 toegenomen tot 141 TJ (terajoule), waar dit in 2017 134 TJ bedroeg. Dit is een stijging van 5% die wordt veroorzaakt door de stijging van activiteiten in de RAI. Ter vergelijking: in 2018 zijn er 20% meer bezoekers in de RAI geweest dan het voorgaande jaar.

Als onze klanten energie willen verbruiken, leveren wij dat graag. In die zin kunnen we het totale verbruik niet beïnvloeden. Wel kunnen we zorgen dat alle faciliteiten aanwezig zijn om organisatoren en exposanten zo duurzaam mogelijk te faciliteren. De volgende zaken droegen bij aan een laag energieverbruik in 2018:

  • Voor het koelen van onze gebouwen zijn we sinds 2014 gefaseerd overgestapt van gasabsorptiemachines naar elektrisch koelen. Aardgas is niet meer nodig om te koelen. Het koelingsproces verloopt hierdoor minimaal achtmaal efficiënter dan voorheen;
  • We bieden onze klanten een duurzaam en energiezuinig assortiment aan producten, zoals bijvoorbeeld LED-verlichting;
  • We gaan sluipverbruik tegen met slimme meters en aanwezigheidssensoren;
  • We bieden daarnaast dag- en nachtaansluitingen aan, waarmee stands niet meer aangesloten hoeven te worden op continustroom. ’s Avonds, na afloop van een beurs, wordt de stroom uitgeschakeld, behalve voor de exposanten die nachtstroom hebben besteld. Dit scheelt aanzienlijk in sluipverbruik op stands en is niet alleen gunstig voor het milieu, maar het levert ook kostenvoordelen op voor de exposant;
  • In 2018 heeft de RAI een externe energie-audit laten uitvoeren. Wij willen hiermee inzicht krijgen in mogelijkheden op het gebied van efficiencyverbetering binnen de inrichting en het gebruik. Het doel van de energie-audit is om alle maatregelen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder in kaart te brengen. De grootverbruikers zoals boilers, compressoren, koelmachines, warmtepompen, verlichting, computerapparatuur, PV-cellen en de WKO zijn hiermee geanalyseerd. Uit het onderzoek gekomen acties zijn onder andere de continuering van de centralisatie van koel- en vriescellen (1.200 kg CO2-reductie / jaar), vervangen van centrale persluchtopstelling door mobiele (700 kg CO2-reductie / jaar) en het verbeteren van kierafdichtingen, afschakelen van ventilatoren indien de deur van de koelcel opent en vervangen van laad- en losdeuren door speedgates (samen circa 600 kg CO2-reductie / jaar). Een nader onderzoekspunt met een significant potentieel voordeel is warmteterugwinning uit geventileerde lucht;
  • De RAI monitort de verbruiksgegevens continu met specifieke software en houdt de energiegegevens nauwkeurig bij;
  • Aardgas wordt slechts nog incidenteel gebruikt voor ruimteverwarming. Aardgas wordt ingezet voor voeding van de WKK en voor de boilers (in beide situaties: enkele dagen per jaar tijdens piekbelasting).

bewust omgaan met energie

Alle stroom die in de RAI wordt verbruikt, is groene stroom en heeft geen CO2-footprint. De RAI ontvangt certificaten van Centriq waarop afboeking van duurzame stroom bij energieleverancier NUON (Vattenfall) wordt bevestigd.

RAI heeft 1.806 zonnepanelen in gebruik. Op het dak van hal 8 liggen 1.632 panelen. Deze hal meet 12.000 en ruim 60% van dit dakoppervlak is voorzien van panelen. Dit is de maximale belasting op basis van constructie en gebruik van de hal. Op het Amtrium-gebouw liggen 174 zonnepanelen. De zonnepanelen hebben in 2018 ruim 1.697 GJ geproduceerd (2017: 1.482 GJ).

In 2016 is overeengekomen dat ten behoeve van hotel nhow Amsterdam RAI 2.500 zonnepanelen worden geplaatst op het Hollandcomplex van RAI Amsterdam. Met deze uitbreiding is in het najaar van 2018 een start gemaakt en eind 2018 was de helft al geïnstalleerd. Bij dagtekening van dit jaarverslag zijn inmiddels alle panelen aangebracht. Het zijn er 2.164 geworden omdat de capaciteit per paneel inmiddels is gestegen. De installatie zal in het voorjaar van 2019 in gebruik worden genomen. Omdat deze energie ter beschikking wordt gesteld aan het RAI-hotel zal deze toevoeging geen effect op de CO2-footprint van de RAI hebben.

zonnedak levert circa 1.700 GJ energie

zonnedak

Gasverbruik
Het gasverbruik is de afgelopen jaren zeer fors gedaald tot een verbruik in 2018 van slechts 11% ten opzichte van 2013. Vanaf dit moment is de RAI in toenemende mate overgeschakeld op duurzamere stadsverwarming. De NUON-leiding voor stadswarmte biedt een capaciteit van maximaal 18 MWh waardoor de RAI in de toekomst zelfs volledig over kan stappen op stadswarmte. 

CO2-footprint
De verschuiving van gas naar stadswarmte heeft een zeer forse reductie van onze CO2-footprint tot gevolg. Stadswarmte is een duurzamere energiebron dan aardgas. De restwarmte die vrij komt bij industriële processen, het opwekken van energie en/of afvalscheiding, wordt via het stadsnet benut. Als gevolg hiervan daalt de CO2-footprint fors.

CO2-footprint

x 1 ton. RAI Amsterdam Convention Centre

CO2-footprint
  2018 2017 2016 2015 2014
           
CO2-uitstoot 2.128 2.043 nb 5.929 6.345

Waterverbruik

In 2018 verbruikte RAI Amsterdam 64.631 m3 water. In 2017 bedroeg dit nog 62.336 m3. Het betreft een stijging van 4%. Het bezoekersaantal steeg 20%.

Waterverbruik

x 1 m3

Waterverbruik
  2018 2017 2016 2015 2014
           
Waterverbruik 64.631 62.336 55.765 66.084 50.253

Afvalmanagement

Afval is een van de speerpunten binnen het MVO-beleid van RAI Amsterdam. We willen met ons afvalmanagement behoren tot ‘worlds best class’ binnen de congres- en evenementenindustrie.

afvalmanagement: 'best in class', zero waste

Samen met afvalverwerkingspartner Renewi streeft RAI Amsterdam naar 100% afvalrecycling. Zero waste is het uitgangspunt. Afval zien we als materiaal, op zoek naar een nieuwe bestemming. We proberen materialen dan ook zoveel mogelijk te recyclen tot nieuwe eindproducten en spannen ons in om deze producten weer zelf opnieuw te gebruiken. Hierbij betrekken wij de hele keten om zoveel mogelijk mensen te inspireren om afval te reduceren, hergebruiken en te recyclen.

Er is sprake van zero landfill en dus 100% recycling omdat alle materialen of zijn hergebruikt of  voor energieopwekking zijn gebruikt. Er bleek wel een groter percentage incinerated waste dan dat wij wisten, dit was 23%. Het wordt gecreëerd door de moeilijke afzetmarkt van bijvoorbeeld hout en bouwafval. Ook de natte fractie van de pellet wordt verbrand. We kunnen door de steeds veranderende afzetmarkt niet met zekerheid zeggen dat de percentages ook voor 2018 gelden.

De afvalscheiding op het RAI-terrein bedroeg 62% (2017: eveneens 62%).

Hergebruik van de afgevoerde IT-materialen en terugwinning van de daarin aanwezige grondstoffen gebeurt volgens de afval hiërarchie van de 'Ladder van Lansink'. Dat wil zeggen dat onze prioriteiten voor hergebruik als volgt gesteld zijn:

  1. Hergebruik van het product als compleet apparaat;
  2. Een onderdeel wordt gebruikt voor een ander apparaat;
  3. Terugwinnen van grondstoffen;
  4. Verbranden met terugwinning van thermische energie;
  5. Storten / verbranden.

In 2018 is 0,5 ton IT-afval op deze wijze afgevoerd. RAI heeft hiervoor een milieucertificaat gekregen van WEEELABEX Certificering, dat werkt volgens het milieumanagementsysteem ISO 14001. RAI voldoet aan de EU-recycling-doelstellingen. Er wordt geen computerafval geëxporteerd naar derdewereldlanden.

zero waste: 100% recycling. 62% afvalscheiding aan de bron

Afvalvolume

x 1 ton

Afvalvolume
  2018 2017 2016 2015 2014
           
hout  1.464   1.074   929   722   684 
tapijt  342   284   257   275   239 
papier  260   250   235   213   230 
plastic  2   ‑??   ‑??   ‑??   ‑?? 
swill  146   151   119   133   109 
gft  4   16   67   ‑??   ‑?? 
ijzer  31   40   30   21   10 
glas  77   73   104   71   50 
bouw & sloop  849   744   573   377   131 
overig specialistisch afval  2   6   7   7   2 
rest  1.977   1.583   1.701   1.785   1.706 
Totaal  5.154   4.221   4.022   3.604   3.161 

Stadsjuttenwandeling met duurzaam tintje
In samenwerking met onze afvalpartner organiseerden wij stadswandelingen in de buurt van de RAI. Deskundige gidsen van Gilde Amsterdam gaven de rondleiding, samen met studenten. Tijdens de tocht werd zwerfafval verzameld. Bij terugkomst in de RAI werd de inhoud van de jute zakken gesorteerd en kregen deelnemers een certificaat.

Podium GreenTech InnovationLab van gerecycled papier/karton
In het verslagjaar hebben we geëxperimenteerd met bouwmaterialen van papier en karton. Het podium van het InnovationLab voor Greentech was van deze bouwmaterialen gemaakt.

Koffiebekerproject
De RAI heeft met ingang van december 2018 een bestemming gevonden voor de gebruikte papieren koffiebekers, circa 1.400 kg per maand. Hiervan worden papieren handdoekjes gemaakt voor de keukenbrigade.

Geluid

Geluidsoverlast proberen we zoveel mogelijk te voorkomen door gebruik te maken van een zogenaamde akoestische RAI-geluidskaart. RAI Amsterdam kan hiermee voorspellen of er een geluidsontheffing aangevraagd moet worden. Dat mag maximaal vier keer per jaar. Hiermee bewaakt de RAI de norm en kunnen tevens tijdig preventieve maatregelen worden getroffen.

De geluidskaart is in 2018 acht keer gebruikt. Voor vier (muziek)evenementen was het noodzakelijk om een geluidsontheffing aan te vragen. Er zijn 23 (2017: eveneens 23) klachten binnengekomen in verband met de vier evenementen waarvoor er een geluidsontheffing was aangevraagd. Alle overige evenementen konden binnen de geluidsnormen van de RAI-milieuvergunning uitgevoerd worden.

In totaal ontving de RAI 30 geluidsklachten in 2018. Deze klachten werden gemeld bij de RAI, de Omgevingsdienst of het stadsdeel Zuid.

RAI verspreidde brieven naar 20.000 huishoudens in de buurt om hen te informeren over vergunningen voor Valhalla en Winterparadijs.

vier geluidsontheffingen RAI-milieuvergunning aangevraagd, zorgvuldige bewaking van geluidsnorm

Uitbreiding Hal 5

Om aan de wensen van onze stakeholders tegemoet te komen is RAI Amsterdam altijd op zoek naar mogelijkheden om het gebouw te upgraden. In 2018 zijn er concrete plannen gepresenteerd om Hal 5 te verbouwen. Deze hal is gebouwd in 1961 en ligt in het Europacomplex aan de zijde van de Wielingenstraat. De ruimte kan gebruikt worden als zelfstandige hal maar ook in combinatie met de omliggende hallen.

Hal 5 wordt met 30 meter verlengd en krijgt er hierdoor circa 4.000 m2 aan multifunctionele expositieruimte bij. Door de nieuwe glazen gevel krijgt de hal een moderne en open uitstraling naar de nabijgelegen woonwijk. De belangrijkste entree voor Hal 5 wordt de hoofdentree van het Amtrium, Entree L. Hierdoor nemen de bezoekersstromen aan de Wielingenstraat af. Bij de uitvoering worden diverse geluidswerende maatregelen getroffen. Ook komt er een groenstrook voor een duidelijke afscheiding met de straat. Een gedeelte van de pui van de huidige hal wordt hergebruikt. Van de te kappen bomen worden zitbankjes gemaakt die zullen worden geplaatst op de buitenterreinen.

In 2018 vond onder andere een bewonersbijeenkomst plaats waarop de plannen zijn gepresenteerd. 

start 2018 – oplevering gepland in 2020

Impressie van ontwikkeling Hal 5

On site hotel

Al jaren heeft RAI Amsterdam de wens op eigen terrein een 4-sterrenhotel aan te kunnen bieden aan de (internationale) congresgangers en beursbezoekers. Met de ontwikkeling en realisatie van het nhow Amsterdam RAI hotel wordt deze wens werkelijkheid. Een hotel op de RAI-locatie met 650 kamers en parkeergelegenheid voor circa 200 auto’s is een strategische aanvulling op de kernactiviteit van RAI Amsterdam. Het inspelen op de behoefte van de markt, waarbij de organisatoren van het evenement en de belangrijkste exposanten, sprekers en bezoekers in hetzelfde nabijgelegen hotel verblijven (‘headquarter hotel’), versterkt de internationale positie van RAI Amsterdam.

Eind oktober 2016 zijn de bouwwerkzaamheden officieel gestart. Eind 2017 was de kelder van het hotel klaar en zijn de damwanden uit de grond verwijderd. In 2018 ging het hotel de hoogte in. 

De wereldberoemde architect Rem Koolhaas (OMA) tekende voor het ontwerp. Het hotel heeft een fenomenale skybar op 90 meter hoogte en is een landmark voor Amsterdam.

De ontwikkelaars COD en Being Development hebben het nhow Amsterdam RAI hotel verkocht aan belegger AXA Investment Managers – Real Assets. Het hotel wordt voor het grootste deel gehuurd door NH Hotel Group en de horeca-unit op de begane grond door een horeca-exploitant. Voor de parkeergarage is een 20-jarige huurovereenkomst gesloten met de RAI; wij zullen de parkeerfaciliteiten exploiteren.

Het hotel is gelegen in de driehoek tussen het RAI-complex, de Europaboulevard en de A10. Deze locatie is zeer gunstig vanwege de nabijheid van station Amsterdam RAI (met een snelle verbinding naar onder andere Schiphol), de metrostations en de onmiddellijke op- en afrit van de A10.

Vrijdag 8 februari 2019 heeft het nhow Amsterdam RAI hotel het hoogste punt van 91 meter bereikt. Dit heugelijke moment werd gevierd door een spectaculaire ‘mapping projection’ show op het hotel in het bijzijn van bouwpartners en genodigden. De opening staat gepland voor het eerste kwartaal van 2020. 

bouw congreshotel vordert

nhow Amsterdam RAI hotel, impressie

RAI Visie 2030: Bouwen aan de toekomst

De RAI is in januari 2018 gestart met de ontwikkeling van een nieuwe ruimtelijke visie in het plan RAI Visie 2030. Met dit plan wil de RAI onder andere de volgende doelen realiseren:

  • anticiperen op de verwachte toekomstige groei van grote evenementen. Doordat de RAI gefaseerd kan inbreiden, neemt het volume van het beursoppervlak toe;
  • het verbeteren van de verblijfskwaliteit rond de plint (begane grond buitencontouren) van de RAI;
  • het verbeteren van de duurzaamheid met betrekking tot het organiseren en faciliteren van evenementen waaronder het reduceren van overlast van logistieke bewegingen rond de RAI, met name in de periode van op- en afbouw van grote beurzen. Door de aan- en afvoer en logistieke processen te optimaliseren, zorgt het vrachtverkeer voor minder overlast.

Betekenis voor stad en maatschappij

RAI Amsterdam wil een bijdrage leveren aan de welvaart van Amsterdam en omgeving en aan de maatschappij als geheel. Natuurlijk zorgen de evenementen voor omzet in de stad, maar ook op andere fronten wil RAI Amsterdam zich inzetten. Door het aantrekken van lokale leveranciers en het bieden van kansen aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Door het beperken van de impact van grote evenementen op het dagelijks leven in de stad, daar waar mogelijk. Door een actieve dialoog te voeren met onze stakeholders. Zo willen we borgen dat RAI Amsterdam een gewaardeerde bijdrage blijft leveren aan de samenleving, ieder jaar opnieuw.

Strategie

MISSIE
RAI Amsterdam heeft in 2018 de herijkte strategie geformuleerd voor de periode 2019-2022. In het traject zijn de missie/ambitie en de strategie opnieuw uitgewerkt.

STRATEGIE
De strategie is gericht op het versterken van de core business en het in balans brengen van de maatschappelijke baten en lasten. De strategie kent zes pijlers. Voor elk kalenderjaar tot en met 2022 zijn aandachtspunten en doelen benoemd.

ONS MERK
De RAI Roadmap geeft richting: aan ons merk en aan de implementatie van de strategie.

Missie

RAI Amsterdam wil bijdragen aan de duurzame groei en ontwikkeling van mensen, markten en onze omgeving. RAI Amsterdam geeft invulling aan deze missie door

  • hoogwaardige evenementen te organiseren en faciliteren, waarmee we mensen en communities samenbrengen, verbinden en inspireren;
  • een ideale, aantrekkelijke ontmoetingsplaats voor iedereen te zijn;
  • duurzaam te werken en zowel economische als maatschappelijke waarde te creëren.

Kort gezegd, 'inspiring people'.

drijfveer: Inspiring people

Strategie

De strategische doelstellingen helpen de ambitie van RAI Amsterdam te behalen. Tot 2022 zijn dit:

  • Het versterken van onze core-business, door groei te realiseren in evenementen en communities. We versterken onze toekomstbestendigheid door in te spelen op de veranderende klantbehoefte en in te zetten op een nog betere flexibiliteit en grip op kosten;
  • Het creëren van een optimale balans in maatschappelijke kosten & baten, waardoor onze maatschappelijke waarde wordt vergroot. Wij integreren maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in onze bedrijfsvoering, zijn continu in interactie met onze stakeholders, zijn waardevol en onmisbaar voor Amsterdam en leveren een (voor onze bedrijfsomvang relatief) stevige bijdrage aan de wereldwijde ontwikkeldoelen (Sustainable Development Goals).

versterken core business & maatschappelijke balans

Zes pijlers zijn erop gericht deze doelstellingen te bereiken:

  • Klantsolutions: We willen onze klanten nog beter van dienst zijn. Daarom bouwen we ons assortiment van services uit;
  • Portfolio-ontwikkeling: wij werken aan het ontwikkelen, doorontwikkelen, kopen en werven van (nieuwe) titels. We focussen op business-to-business evenementen, zowel in Amsterdam als in het buitenland;
  • Data & digitalisering: we benutten technologische ontwikkelingen om waarde te creëren voor onze klanten en om efficiënter te werken. We ontwikkelen hiermee ook nieuwe businessmodellen;
  • Multifunctionele gebiedsontwikkeling: we zijn een ontmoetingsplek voor iedereen. Op onze unieke locatie in het hart van Amsterdam willen we zakelijke en spontane ontmoetingen ruim baan geven. RAI Amsterdam moet een aantrekkelijke omgeving zijn, voor, tijdens en na evenementen;
  • Gebouw & infrastructuur: we bieden een toegankelijke en veilige plek voor waardevolle ontmoetingen. We vergroten het aantal m2 zaaloppervlak binnen de mogelijkheden. We verbeteren de logisitiek en het verkeersmanagement fors. De locatie is geheel toegerust voor business & vrije tijd;
  • Lerende organisatie: we dagen onszelf uit om continu slimmer te gaan werken en bouwen aan een optimaal werkklimaat voor onze medewerkers.

Verantwoord Ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) vormt een integraal onderdeel van de strategie van RAI Amsterdam. MVO is zelfs ingebed in onze missie: de RAI wil de duurzame ontwikkeling van mensen, markten en onze maatschappij stimuleren.

Elke dag werken wij samen met onder andere klanten en leveranciers aan het integreren van MVO in onze bedrijfsvoering. We zijn trots dat vele activiteiten een maatschappelijke bijdrage leveren maar realiseren ons ook dat onze bedrijfsvoering natuurlijke resources verbruikt, ruimte inneemt, geluid produceert en op een andere wijze belastend is voor de maatschappij.

In een continu dialoog met onze stakeholders werken wij aan een door de maatschappij ervaren verantwoorde bedrijfsvoering. Dit doen wij door:

  • De negatieve maatschappelijke impact van onze business zo veel mogelijk te verkleinen/neutraliseren. We willen een duurzame verantwoorde omgeving creëren waarin waardevolle ontmoetingen nu en in de toekomst (kunnen blijven) plaatsvinden. Zo werken we bijvoorbeeld continu aan het verduurzamen van onze faciliteiten, producten, diensten en bedrijfsprocessen en zijn we gefocust op reductie en sturing van logistieke bewegingen rond de RAI. Ook helpen we bijvoorbeeld organisatoren hun evenement in de RAI duurzaam en verantwoord te organiseren.
  • De maatschappelijke waarde van de business te vergroten, daar waar mogelijk. We zetten ons actief in voor de ontwikkeling en groei van de mensen en communities waar onze business mee in aanraking komt. Zo stimuleren wij bijvoorbeeld de lokale economie omdat we bezoekers aantrekken die in de stad en regio verblijven. We werken waar mogelijk met lokale leveranciers. En stimuleren een veilige leer-, werk- en leefomgeving. Met de evenementen die wij organiseren willen wij ook actief duurzame groei en ontwikkeling van de sector waar desbetreffende beurs in opereert stimuleren, door op de beursvloer extra aandacht te geven aan maatschappelijke uitdagingen. Ook werken wij actief aan het organiseren dan wel faciliteren van betekenisvolle ontmoetingen die bijdragen aan de groei en ontwikkeling van (kwetsbare groepen in) de samenleving, met speciale aandacht voor de regio groot Amsterdam.

negatieve impact verkleinen, maatschappelijke waarde vergroten

Sustainable Development Goals (SDGs)

Wereldwijde doelen van de Verenigde Naties

Sustainable Development Goals (SDGs)
SDG RAI-strategie
   
8 Werk en economische groei We stimuleren business en creëren spinoff door groei van onze core business
9 Industrie, innovatie en infrastructuur Onze evenementen en bedrijfsvoering vormen een platform voor industrie, innovatie en infrastructuur
11 Duurzame steden en gemeenschappen We creëren waarde voor de stad Amsterdam
12 Verantwoorde consumptie Als early adopter van proven technology/ processen bouwen wij mee aan een circulaire economie en klimaatactie
13 Klimaatactie Idem 12
17 Partnerschappen De ontmoetingen in de RAI dragen bij aan partnerschappen om de doelstellingen te bereiken

Merkwaarden

RAI Amsterdam kent zes merkwaarden. Hieronder lichten we ze één voor één toe.

Gastvrij

Bij RAI Amsterdam word je persoonlijk, professioneel en vooral gastvrij ontvangen. De deuren staan voor je open, wie je ook bent en wat je ook drijft. RAI Amsterdam is er voor iedereen. Kom je naar ons Convention Centre in Amsterdam, of naar onze evenementen elders in de wereld? Of ben je fysiek niet aanwezig en neem je virtueel deel? Bij RAI Amsterdam voel je je welkom!

de RAI is er voor iedereen

Klantgericht

RAI Amsterdam begrijpt wie je bent en wat je nodig hebt. Problemen worden je zo veel mogelijk uit handen genomen. Of je nu organisator, exposant of bezoeker bent: voor je het vraagt, weten we waarschijnlijk al welke wensen je hebt. We bieden dan ook graag onze totaaloplossingen aan. We denken mee, denken vooruit en zijn er op gericht om je van dienst te zijn zodat jij je geholpen voelt.

dienstverlenend, bieden totaaloplossing

Innovatief

RAI Amsterdam is een platform voor innovatie en creativiteit. Met onze concepten, producten en diensten brengt RAI Amsterdam je op ideeën: in een moderne en innovatieve omgeving versterken we de beleving en ervaring van je fysiek of virtueel bezoek. We zijn grensverleggend en kunnen op grote schaal innoveren omdat onze toepassingen meestal generiek inzetbaar zijn. Dat biedt je voorsprong.

aanzetten tot duurzame innovatie

Ondernemend

De kwaliteit van de locatie, concepten, producten, faciliteiten, service en mensen zorgt ervoor dat je bij RAI Amsterdam alle elementen vindt voor succes. Je kunt rekenen op de meest ondernemende partij die de ervaring in huis heeft om voor elke klant de juiste condities te creëren voor een maximale toegevoegde waarde. RAI is gericht op het verzilveren van kansen, denkt als partner met je mee en draagt bij aan je succes.

juiste condities creëren voor succes

Professioneel

RAI Amsterdam weet als geen ander dat de kwaliteit van een evenement afhankelijk is van goede voorbereiding en het nakomen van afspraken. Onze doelen zijn ambitieus maar haalbaar. Prognoses en toezeggingen zijn gericht op een betrouwbare realisatie ervan. We managen verwachtingen zorgvuldig en bieden je zekerheid.

afspraak is afspraak

Betrokken

RAI Amsterdam staat midden in de samenleving, is duurzaam betrokken en neemt haar verantwoordelijkheid voor mens, stad en wereld. De passie en emotionele betrokkenheid van onze medewerkers en alle andere stakeholders zijn bepalend voor ons succes. Daarom zorgen we dat iedereen zich gehoord, betrokken en verbonden voelt.

verbonden met onze samenleving

Our driving force: 'inspiring people'

RAI Foundation

Onder de werknaam RAI Foundation heeft de RAI eind 2018 stappen gezet om haar maatschappelijke betrokkenheid te vergroten. Voortkomend uit de belofte van de RAI gericht op het stimuleren van betekenisvolle ontmoetingen, duurzame groei en de ontwikkeling van mensen, markten en onze omgeving, willen wij ons actief gaan inzetten voor de groei en ontwikkeling van (kwetsbare groepen in) de samenleving. We zullen betekenisvolle ontmoetingen faciliteren dan wel organiseren, waarbij wij vrijwillig expertise, menskracht, faciliteiten en/of netwerken inzetten voor de lokale samenleving. Speciale aandacht gaat hierbij uit naar de regio groot Amsterdam.

start of charity initiative

Personeel en organisatie

CULTUUR- EN STRUCTUURWIJZIGING
RAI-management en -medewerkers hebben de afgelopen twee jaar een intensief cultuur- en structuurtraject doorlopen. De divisiestructuur is verlaten: de gehele organisatie is heringericht in vijf bedrijfsonderdelen (Marketing & Digital, Commerce, Clients, Venue en Operations) en ondersteunende afdelingen (zoals HR, ICT en Finance) die samenwerken rondom drie hoofdprocessen (event, innovatie en besturing). Alle leidinggevenden van de RAI hebben een intensief leiderschapstraject gevolgd en zijn getraind in vaardigheden.

DRUKTE 2018, IN COMBINATIE MET STRUCTUURWIJZIGING, ZICHTBAAR IN MEDEWERKERSTEVREDENHEID 
De medewerkerstevredenheid ligt op 81%. Het ziekteverzuim is gestegen naar 3,2%. Relatief gezien zijn deze cijfers goed, maar absoluut zien we een terugval ten opzichte van eerdere jaren.

MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD EN DUURZAAM HR-BELEID
De RAI voert een maatschappelijk verantwoord en duurzaam HR-beleid gericht op welzijn, vitaliteit en levensstijl van medewerkers.

STRATEGISCHE PERSONEELSPLANNING
In 2018 heeft de RAI een onderzoek gedaan naar strategische personeelsplanning. Het project wordt in 2019 afgerond. 

Onze medewerkers

De RAI is een bedrijf 'voor mensen, door mensen'. Onze medewerkers zijn het gezicht van RAI en fungeren als gastvrouw en gastheer tijdens evenementen. Door medewerkers verantwoordelijkheden te geven, ze te faciliteren in hun taken en door hun talenten te verbinden, is de RAI in staat haar organisatiedoelstellingen te realiseren.

'voor mensen, door mensen'

Medewerkerstevredenheid

De medewerkerstevredenheid is een cruciale graadmeter en een instrument voor continu verbetering in onze organisatie. Grootschalige meting van de medewerkerstevredenheid vindt tweejaarlijks plaats, voor de laatste keer eind 2018. Doelstelling van het onderzoek is de beleving van medewerkers en hun suggesties ter verbetering in kaart te brengen. Met deze input kunnen we sturen op vergroting van de tevredenheid, betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers.

In 2016 scoorde RAI met een 91% zeer hoog. In 2018 was de algemene tevredenheid onder het personeel afgenomen tot 81%. De waardering voor de direct leidinggevende bleef gelijk. De meeste andere scores daalden licht, waaronder de tevredenheid over de werkzaamheden, de werkomstandigheden, de ontwikkelmogelijkheden en de organisatie. Het extreem drukke jaar is hier waarschijnlijk mede debet aan.

algemene medewerkerstevredenheid 81%

Meerjarig cultuurtraject & structuurwijziging organisatie

Rond de zomer van 2016 is RAI gestart met een meerjarig veranderingsproces met betrekking tot de organisatie. Om op lange termijn succesvol te blijven en in voldoende mate te kunnen innoveren, was een wijziging van de cultuur gewenst. Ook waren er een aantal verbetermogelijkheden in processen om knelpunten op te lossen. Om dit te bereiken, is een structuurwijziging ingezet. In het uitgestippelde proces gaan cultuur en structuur hand in hand.

cultuur- en structuurverandering gaan hand in hand

In 2017 was de RAI nog georganiseerd in een divisiestructuur, met de twee divisies RAI Exhibitions en RAI Convention Centre. Het nieuwe managementteam heeft in 2017, gezamenlijk met de RAI-medewerkers, gewerkt aan de omvorming van de divisiestructuur naar één bedrijf met een procesgerichte organisatie.

divisiestructuur verlaten

Elk nieuw organisatieonderdeel heeft een eigen verantwoordelijkheid met betrekking tot de drie kernprocessen van de RAI:

EVENT

  • Events zijn leidend in alles wat wij doen;
  • Elke afdeling levert een bijdrage (direct of indirect) aan events;
  • De organisatie en de taken worden zo ingericht dat afdelingsbelangen ondergeschikt zijn aan het eventproces;
  • RAI werkt met één uniform eventproces, ongeacht of het om derden of eigen evenementen gaat.

INNOVATIE

  • Innovatie is een verantwoordelijkheid van de business;
  • De focus verschuift naar vernieuwend in plaats van (alleen) verbeterend;
  • Het verhogen van de waarde van de ontmoeting staat centraal;
  • Innovatiespecialisten ondersteunen de business en jagen het proces aan;
  • We richten ons op kort-cyclische stappen door kleine projecten te starten;
  • We werken 'outside in' door externe kennis naar binnen te halen. Hiervoor bouwen we ons innovatie-ecosysteem verder uit.

BESTURING ( incl. new business, HR, IT, etc.)

  • New business zorgt voor het vullen en managen van de pijplijn aan nieuwe initiatieven. De RAI zet hierbij in op een open samenwerking met derde partijen;
  • Het 'new business'-proces wordt bestuurd en gerealiseerd door ‘tafels’ waaraan afdelingen en experts samen keuzes maken en resultaten samenbrengen;
  • Portfolio management, Revenue management en Capacity management werken op tactisch niveau. Portfolio management coördineert het eventportfolio, Revenue management optimaliseert omzet en Capacity management voorkomt knelpunten;
  • RAI-diensten moet zorgen voor efficiënte en kwalitatief goede afhandeling van de vraag;
  • Kosten van RAI-diensten worden naar evenement doorbelast (vast en variabel);
  • We gebruiken een uniforme rapportagestructuur voor alle evenementen.

drie kernprocessen vormen de rode draad

Geheel 2017 is gewerkt aan de vertaling van deze uitgangspunten naar een structuurwijziging. Rond de jaarwisseling 2017/2018 werden de wijzigingen voor de meeste medewerkers concreet en werden de meeste proceswijzigingen doorgevoerd.

structuurwijziging, consequenties

Op 1 februari 2018 ging RAI in de nieuwe organisatiesamenstelling van start. Voor alle evenementen die binnen drie maanden na deze datum plaatsvonden, werd de nieuwe procesorganisatie nog niet toegepast.

overstap naar eventproces

De herindeling van de organisatie ging ook gepaard met tal van interne verhuizingen. Deze vonden plaats in februari 2018. Hieraan voorafgaand vond aanpassing plaats van het Elicium (verdieping 6-9) en het Amtrium (verdieping 3-4).

In 2018 zijn veel activiteiten uitgevoerd, voortkomend uit het interne veranderprogramma 'We are on'. Onder andere de volgende gebeurtenissen stonden op de agenda:

  • Change Leadership (teamsessies voor leidinggevenden);
  • Fishbowl-sessies (open gesprekken met medewerkers);
  • Leaderdays;
  • Diverse brainstorms;
  • Activatie van de seven habits: de gewoonten van de RAI-medewerker die symbool staan voor de gewenste cultuur en het gewenste gedrag.

In 2018 is een strategie-activatieprogramma voorbereid, genaamd 'Museum van de toekomst'. De RAI heeft in een ruimte een museum van de toekomst ingericht waar teams en afdelingen samen worden gestimuleerd de dialoog aan te gaan over de vastgestelde strategie. Het museum is in februari 2019 geopend.

veel activiteiten als gevolg van cultuur- en structuurprogramma

In 2018 is de event-tafel, een belangrijke schakel in het nieuwe proces, geëvalueerd. Rond de event-tafel komen alle bij een event betrokken functionarissen samen. Dit proces zorgt ervoor dat meer mensen vroegtijdig betrokken zijn bij keuzes, hun expertise kunnen inbrengen in innovatie van het event en de vertaling kunnen maken van besluiten die aan de event-tafel worden genomen naar hun eigen afdelingen. In de evaluatie kwamen meer dan 250 aanbevelingen naar boven; punten om verder te verbeteren. Eén van de strategische pijlers van de RAI voor de periode tot en met 2022 is het zijn van een lerende organisatie. Daarom zullen er meer evaluaties plaatsvinden en zal ook het benoemen wat er nog niet goed gaat in de samenwerking worden verankerd.

evaluatie proces event-tafel

Ontwikkeling en inrichting compliance-functie

Eind 2018 is de RAI gestart met inrichting van de compliance-functie.

RAI Amsterdam stelt zich ten doel te voldoen aan alle voor de organisatie van toepassing zijnde wettelijke- en vergunningstechnische eisen en richtlijnen. Ook wil zij zich houden aan en werken volgens de normen en richtlijnen waarvan de RAI-organisatie zelf besloten heeft dat zij daaraan wil voldoen. De RAI streeft ernaar de risico’s van non-compliance zoveel mogelijk te minimaliseren en hanteert een zeer lage tolerantie op dit gebied.

Om hier aan te kunnen voldoen richt RAI een compliance-managementsysteem in. Bij de inrichting van dit systeem laat de RAI zich zo veel mogelijk leiden door de uitgangspunten en principes zoals deze zijn vastgelegd in de ISO 19600-standaard voor compliance management. Belangrijke uitgangspunten zijn:

  • Een doelgerichte, gestructureerde aanpak in een continu proces;
  • Een afgebakende scope en een op risico-analyse gebaseerde prioritering binnen de context van de specifieke kenmerken van de RAI-organisatie;
  • Een duidelijke verdeling en toedeling van taken en verantwoordelijkheden, met een leidende en betrokken rol voor het topmanagement;
  • Een cyclisch proces dat de RAI in staat stelt een lerende organisatie te zijn;
  • Aandacht voor cultuur en gedrag aansluitend op de kernwaarden en de 'seven habits'-gedachte;
  • Transparantie over de compliance-aanpak en de wijze waarop wordt omgegaan met non-compliance.

inrichting compliance-functie, eind 2018 gestart

Mobiliteitsonderzoek

In het kader van het woon-werkverkeer en de mobiliteitsissues rondom de Zuidas is een klein onderzoek verricht naar de vervoersvoorkeuren van RAI-medewerkers. 17 medewerkers die met auto en/of OV naar kantoor komen, namen deel. Ruim 450 reizen werden gemonitord. De snelheid, het comfort en de flexibiliteit bleken de belangrijkste argumenten. Het belangrijkste voordeel van het reizen met het OV is het ontspannen kunnen reizen. De voorkeur gaat uit naar de auto en op drukke dagen naar het OV. De RAI gebruikt de resultaten als input voor het toekomstige mobiliteitsbeleid.

mobiliteitsonderzoek onder medewerkers

Training en opleiding

Op basis van de constateringen en verbetervoorstellen vanuit de werkvloer is een uitgebreid trainings- en opleidingsplan ingezet. In 2018 hebben medewerkers en leidinggevenden deelgenomen aan functie- en/of discipline-specifieke opleidingen. Ook werd een simulatiespel ingezet, gericht op het eventproces. Hierin werd een aantal situaties in het nieuwe eventproces doorgenomen. In 2018 vond verder een basiscursus Financiën plaats, gericht op het besturingsproces, en een Innovation Bootcamp, gericht op het innovatieproces. Daarnaast waren er onder andere workshops Agile en LEAN en diverse inspiratiesessies, gericht op het innovatie- en het 'new business'-proces.

uitgebreid trainings- en opleidingsplan ingezet

Vitaliteit

RAI Amsterdam wil de vitaliteit van haar medewerkers helpen bevorderen, zodat onze medewerkers fit, energiek en vitaal werken. Het vitaliteitprogramma zorgt voor het initiëren, faciliteren en promoten van vitaliteitacties bij medewerkers. Onder de noemer RAI Vitaal worden tools, workshops en acties aangeboden die medewerkers helpen op het gebied van gezondheid en fitheid, stress- en verzuimpreventie, werkplezier & werk/privé-balans.

In 2018 zijn onder andere trainingen gegeven op het gebied van vitaliteitsthema’s zoals slaap, bewegen, voeding en ontspanning. Ook is sport ingezet en wordt drie keer per week les gegeven in Bootcamp, Kickboxen en HIIT-training. In 2018 is gewerkt op basis van de resultaten van de Vitaliteitsscan en het Periodiek Medisch Onderzoek die in 2016 en 2017 zijn gehouden onder de medewerkers van RAI Amsterdam.

initiëren, faciliteren en promoten van vitaliteitsacties

Diversiteit

De RAI streeft ernaar diversiteit te bereiken in de samenstelling van de afdelingen (qua leeftijd, ervaring, sekse en competenties). RAI Amsterdam is ervan overtuigd dat divers samengestelde teams ook een positieve invloed hebben op de resultaten. RAI Amsterdam kent met 56% vrouwen en 44% mannen een evenwichtig personeelsbestand. De doelstelling op het gebied van m/v-diversiteit, zoals onderschreven in de charter Talent naar de Top, is ruim gehaald: het aandeel vrouwen in het beleidsteam en het tweede echelon leidinggevenden bedraagt 41%.

divers samengestelde teams. Doelstelling charter Talent naar de Top ruim gehaald

Personele samenstelling

Hieronder zijn enkele dwarsdoorsnedes gepresenteerd met betrekking tot de medewerkerspopulatie.

Personeel

Stand ultimo jaar

Personeel
    2018   2017  
           
MEDEWERKERS          
           
Man 193 49% 181 44%  
Vrouw 230 59% 228 56%  
Totaal 423 108% 409 100%  
           
FTE          
           
Man 190,0 48% 178,2 47%  
Vrouw 202,0 52% 197,9 53%  
Totaal 392,0 100% 376,1 100%  

Personeel, leeftijdsopbouw

Percentage / FTE (stand ultimo jaar)

Personeel, leeftijdsopbouw
  2018 2017      
           
NAAR LEEFTIJD          
           
t/m 25 1% 2%      
26 t/m 35 25% 26%      
36 t/m 45 32% 34%      
46 t/m 55 28% 24%      
56+ 14% 13%      
Totaal 100% 100%      

Personeel, naar aandachtsgebied

Percentage / FTE (stand ultimo jaar)

Personeel, naar aandachtsgebied
  2018 2017      
           
NAAR AANDACHTSGEBIEDEN          
           
Commercieel 48% 53%      
Operationeel 39% 35%      
Financieel/staf 13% 12%      
Totaal 100% 100%      

Strategische personeelsplanning

In 2018 heeft de RAI gewerkt aan het verder verbeteren van strategische personeelsplanning. De doelstelling van het project is het implementeren van een adequaat werkende en praktische methodiek die geïntegreerd kan worden in de reguliere HR- en afdelingsprocessen. Er zijn uitgangspunten benoemd en er vond een training en een gap- en knelpuntenanalyse plaats. De uitkomsten van het project, waaronder het strategische personeelsplan, worden in 2019 verwacht.

 

verdere verbetering en inbedding in HR- en afdelingsprocessen

Ziekteverzuim

In het verslagjaar bedroeg het ziekteverzuim 3,2%. Een goede score, die echter helaas is gestegen ten opzichte van onze zeer goede score van 2,5% in 2017. We zijn hiermee weer terug op het niveau van 2015. De drukte in de organisatie rond evenementen, in combinatie met de structuur- en cultuurwijziging, zal in deze stijging ongetwijfeld een aandeel hebben.

3,2%

Ziekteverzuim

Percentage

Ziekteverzuim
  2018 2017 2016 2015 2014
           
Totaal 3,2% 2,5% 2,9% 3,2% 3,4%

Maatschappelijke betrokkenheid

Het HR-beleid met betrekking tot maatschappelijke betrokkenheid vindt onder meer zijn weerslag in het streven naar het creëren van meer social return voor de stad Amsterdam. In het verslagjaar heeft RAI Amsterdam haar medewerking verleend aan diverse belangrijke initiatieven gericht op het bieden van meer kansen voor jeugdwerklozen (Werkakkoord in het kader van Aanpak Jeugdwerkloosheid) en voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

meer kansen voor jeugdwerklozen en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

RAI Amsterdam neemt sinds 2015 deel aan het Werkakkoord Jongeren. We helpen kansen voor jongeren te vergroten door onder andere het volgende te bieden:

  • Inzet en training van circa 4.200 flexkrachten: zij nemen bijvoorbeeld deel aan horecatrainingen of behalen een diploma voor verkeersregelaar;
  • Rondleidingen: jaarlijks bezoeken circa 300 studenten van verschillende opleidingen de RAI waarmee jongeren zich een beeld kunnen vormen van een mogelijke werkomgeving;
  • 90 stageplaatsen: via het interne stagebureau worden stagiaires van HBO- en MBO-niveau en in de vormen BBL, BOL en Duaal geplaatst. De stagiaires ontvangen training, bijvoorbeeld op de gebieden solliciteren, personal branding, time management en Office-vaardigheden. RAI organiseert de RAI Discovery bij start van de stage, een introductiedag waarin het hele bedrijf wordt bezocht. Later gedurende hun stage kunnen de stagiaires deelnemen aan OntdekkingsRAIs waarbij ze een dag meewerken bij andere afdelingen, zodat ze kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen.

kansen vergroten voor jongeren

De maatschappelijke betrokkenheid van RAI Amsterdam en haar medewerkers blijkt ook uit de diverse goede doelen die zij steunen.

goede doelen

Uitgelicht: Event Operations Management helpt de Voedselbank
Op 24 mei stond het ‘afdelings-uitje’ van Event Operations Management geheel in teken van de Voedselbank. Op de Lutmastraat, op steenworp afstand van de RAI, bevindt zich een groot uitgiftepunt waar zo’n 150 cliënten wekelijks een pakket ophalen. De afdeling heeft een wensenlijst van de Voedselbank ruimhartig weten in te willigen. Van voedsel tot koelkasten: met voorraad en materialen die het RAI-team heeft weten te verzamelen, kan de Voedselbank vooruit.

Overleg met RAI Ondernemingsraad

In 2018 heeft net zoals voorgaande jaren veelvuldig en constructief overleg plaatsgevonden met de Ondernemingsraad. In het overleg ging het, naast de structuurwijziging van de organisatie en het cultuurprogramma dat is gevolgd, over diverse onderwerpen zoals de financiële resultaten, de bouwontwikkelingen, instemmingsaanvragen, innovatie, new business en arbeidsvoorwaarden. Naast dit formele overleg is het overleg in een aantal subcommissies voortgezet, zoals de HRM Commissie, de Financiële Commissie, de Arbeidsomstandighedencommissie, de Arbeidsvoorwaardencommissie, de Pensioencommissie en de Flexcommissie.

veelvuldig en constructief overleg

Vooruitzichten

Markt, evenementen
Internationale, zakelijke beurzen en congressen vertonen een duidelijke groei. De revitalisatie en ontwikkeling van nationale publieksevenementen blijft een uitdaging, alhoewel in 2018 ook hier goede resultaten zijn geboekt. Per saldo zijn de langetermijnvooruitzichten voor RAI Amsterdam positief te noemen. Voor 2019 zijn de verwachtingen echter gematigd, zeker in vergelijking met het topjaar 2018. In de meerjarenprognose is hiermee rekening gehouden en de RAI verwacht conform meerjarenprognose te kunnen presteren.

De RAI heeft een gevulde portefeuille aan evenementen. Wel hebben we de uitdaging om vanaf 2021 de toegevoegde waarde te compenseren van de ISE (Integrated Systems Europe; die de RAI na editie 2020 zal verlaten). Mede daarom is het ontwikkelen en binnenhalen van nieuwe evenementen een speerpunt.

Terwijl de nationale evenementen stabiliseren, lijkt alles erop dat internationale evenementen hun groei zullen vasthouden. Duurzame innovaties zullen een steeds belangrijker onderdeel vormen in de content van evenementen. De RAI zal sterker inzetten op de bijdrage van evenementen aan de Sustainable Development Goals, de ontwikkeldoelen van de Verenigde Naties.

Implementatie strategie
Voor 2019 staan de volgende activiteiten op onze agenda:

  • Portfolio-ontwikkeling: het organiseren van de sales in verdere aansluiting op onze klantbehoefte, het opstarten van één of meerdere kantoren in het buitenland, het optimaliseren van onze jaaragenda en versterken van de evenementencommunicatie buiten de periode van de evenementen;
  • Klantsolutions: het ontwikkelen van meer services en updaten van ons assortiment op basis van de customer journey-onderzoeken en het ontwikkelen van een nieuwe visie en een strategisch plan op het gebied van standbouw;
  • Digitalisering: het vertalen van dataproducten naar commerciële proposities zoals matchmaking en oplossingen voor leadgeneratie;
  • Multifunctionele gebiedsinrichting: het afronden van ons plan 2030 voor gebiedsinrichting, het experimenteren met tijdelijke functies in de plint (benedenverdieping buitenzijde) van het convention centre en het verder inrichten van gebiedscommunicatie;
  • Lerende organisatie: het implementeren van een nieuwe fase in strategische personeelsplanning, het ontwikkelen van een visie op flexibel inzetbare krachten en het verder werken aan het borgen van onze cultuurwaarden;
  • Gebouw en infrastructuur: het samen met de gemeente Amsterdam en de Zuidas-organisatie verder ontwikkelen van de visie op infrastructuur, het realiseren van de verbouwing van hal 5, het verder integreren van fysieke en digitale safety & security en het uitwerken van een innovatief logistiek concept voor de toekomst en inzetten van externe logistieke hubs voor spreiding van vrachtverkeer.  

Ontwikkelingen in directe omgeving
De afbouw van het congreshotel nhow Amsterdam RAI zal zichtbaar vorderen en de buitenruimte zal worden ingericht. Het bouwgebied zal tegen het eind van 2019 veranderen in een hoogwaardige stedelijke omgeving.  

Organisatie
In 2019 zal de programmatische aanpak van het cultuur- en structuurtraject verder worden vormgegeven door de leidinggevenden.

Tot slot
Zoals in het voorwoord al werd benoemd, dankt de directie alle stakeholders voor hun inzet en betrokkenheid.

Een bijzonder woord van dank gaat uit naar de medewerkers. Zij hebben enorme commerciële en operationele prestaties geleverd en hebben daarnaast aan de strategie, cultuur en structuur gewerkt. We zien er naar uit om in 2019 verder te bouwen met onze teams en hebben, naast het behalen van de beoogde resultaten, als doel de medewerkerstevredenheid weer op ons peil van 2016 te brengen.

Amsterdam, 26 maart 2019

Directie RAI Holding B.V,
P. (Paul) Riemens, CEO
M. (Maurits) van der Sluis, COO

De directie verklaart dat bij het opstellen van de jaarrekening wordt uitgegaan van de veronderstelling dat de continuïteit van de onderneming is gewaarborgd.